لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

مسیر: ارگ به‌طور عمدی از ایجاد شورای عالی مصالحه جلوگیری می‌کند


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل دوشنبه (۱۰ قوس)بیشتر به بررسی و تحلیل حمله‌های اخیر به غزنی و زابل، پیشرفت روند صلح و موج جدید کرونا پرداخته‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در مورد شورای عالی مصالحه ملی نوشته است که پیش از این فشارها بر ارگ برای ایجاد این شورا وجود داشت، اما حالا به نظر می‌رسد که ارگ به طور عمدی از ایجاد این شورا جلوگیری می‌کند یا گام‌هایی برمی‌دارد که به جای ایجاد این شورا مشکلات و اختلاف‌ها بیشتر شود.

سرمقاله‌نویس مسیر افزوده که تا اکنون مشکل اساسی روند صلح این بود که تمام صلاحیت‌ها به دست رئیس جمهور بود، اما حالا تلاش‌ها بر این است که صلاحیت‌ها در عرصۀ صلح از انحصار یک شخص بیرون شود.

به نظر روزنامه، دلیل اساسی که اتحادیه اروپا، امریکا و سیاسیون افغان خواستار ایجاد شورای عالی مصالحه ملی شده‌اند، این است که تصمیم‌ها در زمینۀ صلح توسط شورا اتخاذ شود و نه توسط یک فرد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد با اشاره به حمله‌های انتحاری اخیر به غزنی و زابل نوشته است که با وجود تلاش‌های صلح، گروه‌های تروریستی و طالبان جنگ را در افغانستان شدت بخشیده‌اند.

دیروز (۹ قوس) یک مهاجم انتحاری با حمله به یک پایگاه اردو در غزنی دست‌کم ۳۰ سرباز را کشت. همچنین یک بمب‌گذار انتحاری دیگر رئیس شورای ولایتی زابل را هدف قرار داد. رئیس شورای ولایتی جان سالم بدر برد، ولی یک نفر دیگر کشته و ۲۲ نفر زخمی شدند.

هیواد با اشاره به قعطنامه‌های اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی درباره ناجایز بودن جنگ جاری در افغانستان، از ادامه جنگ در این کشور انتقاد کرده است. روزنامه افزوده که این سازمان جنگ افغانستان را ناروا دانسته است.

به نوشته روزنامه هیواد، این موضوع در اجلاس این سازمان در حالی مطرح شده که سه ماه پیش فرصت گفتگوهای صلح در افغانستان به حمایت امریکا و جامعه جهانی به میان آمد و نمایندگان دولت و گروه طالبان به مذاکرات رو در رو آغاز کردند، ولی به نظر روزنامه، طالبان هنوز هم وارد مرحله اصلی مذاکرات نشده‌اند.

  • ویسا

و روزنامه ویسا با اشاره به موج جدید کرونا نوشته و تاکید کرده است که افغان‌ها در انتظار واکسین کرونا نباشند و به توصیه‌های صحی توجه کنند.

به نظر روزنامه، حالا بسیاری مردم فکر می‌کنند که اگر واکسین کرونا از مرحله آزمایشی موفقانه بیرون شود و به صورت فوری همه واکسین شوند، ویروس کرونا از بین خواهد رفت.

ویسا تأکید کرده، مردم باید بدانند که در مرحله اول این واکسین در مقایسه با جمعیت، به میزان کمی تولید خواهد شد.

روزنامه افزوده که با فرارسیدن فصل سرما و احتمال افزایش ویروس کرونا، حالا بهترین انتخاب پیشگیری از این ویرس است و مردم باید به این موضوع به گونه جدی توجه کنند.

XS
SM
MD
LG