لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

"آرامگاه واعظ کاشفی به مرکز گردشگری مذهبی مبدل خواهد شد"


آرمگاه واعظ کاشفی در ولایت هرات
آرمگاه واعظ کاشفی در ولایت هرات

بازسازی آرامگاه مولانا حسین واعظ کاشفی، نویسنده، منجم، مفسر، عارف، ریاضی دان و شاعر نامدار افغانستان به هزینه ۳۴۲ هزار دالر امریکایی از سوی سفارت امریکا پایان یافت.

مسئولان فرهنگی هرات می‌گویند که این آرامگاه به یکی از مراکز گردشگری مذهبی در افغانستان مبدل خواهد شد.

آرامگاه کمال‌الدین حسین بن علی سبزواری مشهور به مولانا حسین واعظ کاشفی با حمایت مالی سفارت امریکا در افغانستان پایان یافته است. این آرامگاه با خشت پخته و تزیین کاری بخش‌های آن با کاشی سنتی هرات، به سبک دوره تیموری ساخته شده است.

مقام های هرات پس از بازسازی آرامگاه واعظ کاشفی را افتتاح کردند
مقام های هرات پس از بازسازی آرامگاه واعظ کاشفی را افتتاح کردند

آریا رئوفیان، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که این آرامگاه به مکان گردشگری اسلامی مبدل خواهد شد: "این شخصیت بزرگوار یکی از مفاخر بزرگ جهان اسلام به شمار می‌رود. از حدود یک سال به این‌طرف به هزینه ۳۴۲ هزار دالر امریکایی توسط موسسه فرهنگی افغان با همکاری مالی سفارت ایالات متحده امریکا این پروژه به اکمال رسیده که امروز خوشبختانه با موفقیت قرار است که افتتاح شود."

آرامگاه مولانا حسین واعظ کاشفی، شامل یک مسجد کوچک و یک باغ است. این دانشمند هراتی یکی از مفسران بزرگ جهان اسلام در قرن نهم هجری قمری بوده است.

همایون احمدی، کارشناس فرهنگی می‌گوید که ده‌ها اثر واعظ کاشفی در کتاب‌خانه‌های کشورهای آسیای میانه و ترکیه نگه‌داری می‌شود: "بالاتر از ده اثر علمی در اکثر کتاب‌خانه آسیای میانه موجود است. بیشتر مورخین در این مورد تحقیق کرده‌‎اند و آثار از این متعدد چاپ شده و در کتاب‌خانه‌های مشهور جهان هم چو استانبول موجود است. در داخل این مجموعه نمایشگاهی ایجاد بشود، از مولانا واعظ کاشفی که اهل معارف بیشتر آشنایی پیدا کنند با شخصیت علمی این عالم و مفاخر هرات."

مسجد در آرامگاه واعظ کاشفی
مسجد در آرامگاه واعظ کاشفی

مولانا حسین واعظ کاشفی طرفدار میانه روی در دین اسلام بوده است. رفیق شهیر، یکی از آگاهان سیاسی و فرهنگی بدین باور است که بازسازی آرامگاه این دانشمند اسلامی پیام واضح برای مبارزه با افراط گرایی است: "این یکی از علمای واقعی اسلامی بوده و همین که آدم میانه رو و دانشمند بوده و توانسته بوده که حقیقت اسلام که دین صلح و مهربانی و همدیگر پذیری است، آن را ترویج کند و تبلیغ بکند و همان دیدگاه را داشته. در شرایط فعلی که ما به شدت به طرف افکار افراطی برخی از افراد یک تعداد روان است، برازنده ساختن این شخیصت‌ها و بازسازی مقبره آنها و جلب توجه برای آن می‌تواند که موثریت لازم داشته باشد."

آرامگاه واعظ کاشفی
آرامگاه واعظ کاشفی

فرهنگیان هرات امیدوار هستند که با بهره‌گیری از دیدگاه‌های علمای اسلام هم چون مولانا عبدالرحمان جامی، خواجه عبدالله انصاری، واعظ کاشفی و ده‌ها تن دیگر گردش‌گری اسلامی را در هرات زنده کنند.

هرات بیش از ۷۵۰ آبده و بنای تاریخی دارد. مسئولان فرهنگی هرات می‌گویند که طی یک سال گذشته در حدود ۲۵۰ میلیون افغانی روی بازسازی و مرمت بناهای تاریخی هزینه شده است.

XS
SM
MD
LG