لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

ناتو: خروج شتاب‌زده از افغانستان خطرناک است و خطر نابودی دستاوردها وجود دارد


آرشیف، نیروهای ناتو در افغانستان
آرشیف، نیروهای ناتو در افغانستان

سرمنشی ناتو می‌گوید، اگر نیروهای بین‌المللی افغانستان را به صورت شتاب‌زده ترک کنند، خطر نابودی دستاوردهای دو دهه گذشته وجود دارد.

سرمنشی ناتو می‌گوید، متحدین در مورد افغانستان، بر سر دو راهی مشکلی قرار گرفته اند.

ینس ستولتنبرگ دوشنبه (۱۰ قوس) در یک نشست مجازی به خبرنگاران، هشدار داد که خروج شتاب‌زده از افغانستان خطرناک است.

ستولتنبرگ می‌گوید: "اگر در افغانستان بمانیم، با خطر حضور دشوار نظامی در وضعیت بحرانی و خشونت‌های فزاینده روبه‌رو خواهیم شد، اما اگر افغانستان را ترک کنیم با خطر نابودی دستاوردهای دو دهه گذشته روبه‌رو می‌شویم. همچنان مهم است تا نگذاریم افغانستان لانه امن برای تروریستان بین‌المللی شود."

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

قرار است امروز و فردا (۱۱ و ۱۲ قوس) وزیران خارجه ناتو نشست مشترک برگزار کنند. افغانستان یکی از بحث‌های کلیدی این نشست خواهد بود.

سرمنشی ناتو می‌گوید که فرصت تاریخی برای صلح در افغانستان به میان آمده، اما او افزود که گفت‌وگوها شکنند هستند، اما باید در نتیجۀ آن صلح به دست آید.

نزدیک به دو ماه است که نماینده‌های دولت افغانستان و طالبان در دوحه نخستین نشست غیر رسمی‌شان را برگزار کردند، اما تا هنوز خبری از آغاز گفت‌وگوهای رسمی نیست.

سرمنشی ناتو تأکید کرد که پس از حاصل شدن اطمینان از این‌که طالبان به تعهدات‌شان عمل کنند و با کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس را بپذیرند، خروج نیروها خیلی زمان زیاد نخواهد گرفت.

گفت‌وگوهای میان افغانان در دوحه
گفت‌وگوهای میان افغانان در دوحه

ینس ستولتنبرگ افزود که شمار نیروهای اروپایی و سایر متحدین در افغانستان کاهش نخواهد یافت.

سرمنشی ناتو می‌گوید: "ایالات متحده اخیراً تصمیم گرفت که شمار نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد، اما مأموریت آموزشی ناتو با حدود نیمی از نیروهای بین‌المللی، متشکل از متحدین اروپایی و سایر کشورهای متحد ادامه می‌یابد."

پیش از این کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع امریکا گفته بود که به دستور رئیس جمهور دونالد ترمپ شمار سربازان کشورش در افغانستان تا نیمه‌های ماه جنوری از ۴،۵۰۰ به ۲،۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

سرمنشی ناتو می‌گوید پس از آن‌که جوبایدن رئیس جمهور منتخب امریکا مراسم تحلیفش را به جا آورد، از او دعوت می‌کند تا برای شرکت در یک اجلاس این پیمان به بروکسل بیاید و در مورد حضور آینده در افغانستان ارزیابی‌اش را شریک کند.

جوبایدن، رئیس جمهور منتخب امریکا
جوبایدن، رئیس جمهور منتخب امریکا

ستولتنبرگ نگفت که اجلاس چی زمانی برگزار خواهد شد، اما در برخی گزارش‌ها پیش از این آمده بود که با بهبودی وضعیت ویروس کرونا شاید اجلاس سران ناتو در ماۀ فبروری برگزار شود.

XS
SM
MD
LG