لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

برخی روزنامه های کابل مذاکرات صلح را بررسی کرده اند


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز سه‌شنبه (۱۱ قوس) کابل عمدتاً به بررسی مذاکرات صلح به ویژه موضع اخیر محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در این باره و همچنین آلودگی هوای کابل پرداخته‌اند.

  • مسیر

مسیر در سرمقاله خود با اشاره به گزارش روزنامه نیویارک تایمز نوشته که محمداشرف غنی بر سر راه صلح موانع ایجاد می‌کند. روزنامه افزوده که پیش از نشست ژینو، نمایندگان دولت و طالبان در دوحه در مورد اصول مذاکرات توافق کردند و توافقنامه‌ای نیز امضا کردند که نسخه‌ای از آن به دولت قطر تحویل داده شد.

سرمقاله‌نویس مسیر افزوده که پس از آن هیئت حکومت به کابل سفر کرد، اما آقای غنی با این توافق‌نامه مخالفت کرد. به باور نویسنده، آقای غنی تاکید دارد که طالبان قانون اساسی و دستاوردهای ۲۰ سال افغانستان را بپذیرند و پس از صلح در انتخابات شرکت کنند.

به نظر مسیر، حتی گروه کوچکی نیز چنین شرایطی را نمی‌پذیرد. روزنامه چنین شرایطی را مخالفت آشکار با صلح دانسته است.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان به رغم انتقادها در این مورد، تأکید دارد که مخالف مذاکرات صلح نیست، بلکه از آن حمایت می‌کند، اما در عین حال حفظ ارزش‌های قانون اساسی و دستاوردهای دو دهه اخیر را ضروری می‌داند.

  • هشت صبح

هشت صبح در سرمقاله خود نوشته که پس از توافق نمایندگان دو طرف در قطر، مخالفت آقای غنی میان هیئت مذاکره‌کننده دولت شگاف ایجاد کرده است. به نوشته روزنامه، برخی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده، صلح را یک توافق سیاسی شورای عالی مصالحه ملی می‌دانند.

به نظر روزنامه، این دسته از مذاکره‌کنندگان دولت تأکید می‌کنند که آقای غنی صلاحیت مشاوره و نظارت را دارد، اما شماری دیگر از اعضای هیئت اختیار کامل این روند را مرتبط به آقای غنی می‌دانند.

سرمقاله‌نویس هشت صبح افزوده که تشدید درگیری در میدان‌های جنگ در افغانستان با پیشرفت صلح ارتباط دارد. به باور نویسنده، نیاز است که موانع صلح هر چه زودتر کنار گذاشته شوند.

  • اطلاعات روز

اطلاعات روز سرمقاله خود را به بررسی آلودگی هوا در کابل اختصاص داده است. به نظر روزنامه، هوای کابل بسیار آلوده شده و باعث افزایش بیماری تنفسی شده است.

سرمقاله‌نویس اطلاعات روز افزوده که پارسال حکومت برای جلوگیری از آلودگی هوا کمیسیونی ایجاد کرد، اما نتیجه کار آن هنوز مشخص نیست و کاری جدی برای کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته است.

اطلاعات روز با انتقاد از کار این کمیسیون، نوشته که این کمیسیون تنها به نصب فیلتر در مرکزگرمی‌های ساختمان‌های بزرگ اکتفا کرد. روزنامه تاکید کرده که برای جلوگیری از آلودگی هوا باید کمبود برق کابل حل شود. نویسنده بر مصرف مواد سوخت کمتر آلاینده و از جمله گاز به جای زغال سنگ تأکید کرده است.

XS
SM
MD
LG