لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

روز جهانی ایدز؛ "شیوع کرونا درمان بیماران اچ‌ای‌وی را‌ در افغانستان کُند کرده‌است'


آرشیف
آرشیف

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که شیوع ویروس کرونا روند درمان بیماران اچ‌آی‌وی/ایدز را کند کرده‌است.

یکی از بیماران ایدز که به دلیل حساسیت‌های اجتماعی نمی‌خواهد هویتش فاش شود، می‌گوید که حدود ۵ سال پیش علایم ایدز (اچ‌آی‌وی) را در بدنش احساس کرد. او بدون آگاهی از ابتلا به هیولا، به داکتر مراجعه کرد و پس از معاینات مختلف مشخص شد که به ایدز مبتلا شده‌است.

او می‌گوید که نخست با جان‌دردی دست و پنجه نرم می‌کرد و با گذشت زمان وزنش هم از ۶۲ کیلوگرام به ۴۲ کیلوگرام کاهش یافت.

به‌گفتۀ این بیمار، به دلیل آگاهی نداشتن مردم از این بیماری، بیماران مانند او مجبور هستند که بیماری‌شان را از دیگران پنهان کنند.

بیمار می‌گوید: "مردم ما سطح آگاهی‌شان پائین است و آنقدر درک ندارند. همان روزی که در شفاخانۀ جمهوریت گفتند که مشکوک استی، داکتر از من ۵ متر فاصله گرفت و پوزش را بست و به من گفت که دماغت را ببند و من با پوز بسته رفتم. مردم ما نمی‌فهمند و مجبور هستیم که از آن‌ها پنهان کنیم."

آرشیف، بیمار اچ‌ای‌وی
آرشیف، بیمار اچ‌ای‌وی

این بیمار می‌گوید که حتی نمی‌داند که چگونه به ایدز مبتلا شده‌است.

اما مسئولان صحی می‌گویند که روش انتقال این بیماری از طریق رابطۀ جنسی، خون بیمار یا وسایل آلوده به خون بیمار و از مادر به کودک است.

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که بر اساس تخمین سازمان صحی جهان در حال حاضر ۷،۷۴۹ تن در افغانستان به اچ‌آی‌وی مبتلا هستند. از آن میان ۳،۰۳۳ تن در وزارت صحت عامۀ افغانستان ثبت شده‌اند. در حال حاضر ۱۰،۸۹ تن تحت درمان قرار دارند.

از بیش از ۳ هزار بیمار ثبت شده در وزارت صحت، ۲،۲۷۲ تن مرد و ۷۶۱ تن زن هستند.

مسئولان وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گویند که تنها در سال جاری ۱۱۰ مورد مثبت اچ‌آی‌وی در افغانستان به ثبت رسیده که به دلیل گسترش ویروس کرونا و وضع شرایط قرنطین نسبت به سال گذشته موارد مثبت ایدز کاهش یافته است.

داکتر احسان احسان، مسئول فنی برنامۀ ملی کنترل ایدز این وزارت به رادیوی آزادی می‌گوید که به دلایل شیوع ویروس کرونا و وضع محدودیت بر گشت‌وگذار روند درمان بیماران ایدز نیز کند شده‌است.

آقای احسان گفت: "کوید خدمات اچ‌آی‌وی را تا اندازه‌ای متأثر ساخته است؛ مثلاً ما قبلاً توزیع سرنج و سوزن را روزانه داشتیم، اما در وضعیت قرنطین هفته‌وار بود. همچنین تداوی ما قبلاً هر ماه بود، اما در شرایط قرنطین به ۳ ماه افزایش یافت، یعنی هر سه ماه بعد برای‌شان دوا داده می‌شد."

به‌‌گفتۀ آقای احسان، معافیت بدن افراد مبتلا به ایدز در برابر ویروس کرونا نسبت به افراد عادی پائین است و باید توصیه‌های صحی را بیشتر رعایت کنند.

آرشیف، بیمار ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان کابل
آرشیف، بیمار ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان کابل

مسئولان وزارت صحت می‌گویند که با توجه به دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه موارد مثبت اچ‌آی‌وی در افغانستان بسیار کم است.

با آن که آمار جدیدی از شمار مبتلایان به بیماری ایدز در جهان وجود ندارد، اما آمار سازمان صحی جهان نشان می‌دهد که شمار مبتلایان به این بیماری در پایان سال ۲۰۱۹ به ۳۸ میلیون تن در جهان می‌رسید که از میان ۶۷ درصد شان به خدمات درمانی دسترسی دارند و ۷.۱ میلیون تن حتی نمی‌دانند که به ایدز مبتلا هستند.

اول دسمبر در سال ۱۹۹۸ به نام روز جهانی ایدز یا اچ‌آی‌وی نام‌گذاری شد.

همه ساله از این روز به هدف افزایش بودجه و آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض در برابر مبتلایان به این بیماری بزرگداشت می‌شود.

XS
SM
MD
LG