لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

رایز تو پیس: از بن تا دوحه، چرا افغانستان هنوز هم در جنگ است؟


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان

از بن تا دوحه، چرا افغانستان هنوز هم در جنگ است؟

  • رایز تو پیس

نشریه‌ای امریکایی «رایز تو پیس» در مقاله‌این وشته که سنگ تهداب نظام فعلی افغانستان در شهر بن آلمان گذاشته شد و آینده آن در دوحهِ قطر تعیین خواهد شد.

به نوشته نویسنده بعد از آن که ایالات متحده به کمک ائتلاف شمال به‌حاکمیت طالبان نقطه پایان گذاشت، شهر بن جرمنی میزبان کنفرانسی بود که در آن اساس نظام دموکراتیک افغانستان شکل گرفته و انتخابات، حقوق زنان، تقویت جامعۀ مدنی، آزادی‌های سیاسی وغیره را تضمین کرد.

به نوشته مقاله، گمان می‌رفت که جنگ‌ها خاتمه یابند، پول‌های وافر به افغانستان سرازیر شد، ولی ۱۹ سال بعد از آن روز، دوحه میزبان جلسات دیگر در مورد افغانستان است، جلساتی که یک جانب عمده آن همان گروهی است که ۱۹ سال پیش از تحولات بن دور مانده بود.

نویسنده در مقاله‌اش سوال‌های زیادی را مطرح می‌کند و یکی آن‌ها این است که طالبان چگونه توانستند علیه نیروهای ائتلاف و قوای نسبتاً مجهز افغان آنقدر برزمند و بجایی برسند که امروز اند؟

با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ناتو با وضعیت مبهم مواجه است.

  • میلیتری تایمز

در مقاله‌ای که در این رابطه در روزنامه میلیتری تایمز منتشر شده می‌خوانیم که ناتو همزمان با خروج شماری زیاد قوای امریکایی از افغانستان روی آینده خود در این کشور غور می‌کند.

در این مقاله به اظهارات روز دوشنبه ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو اشاره شده که پیش از آغاز جلسه وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل، در یک کنفرانس خبری گفته بود.

ستولتنبرگ گفت، درحالی که امریکا می‌خواهد شماری زیاد سربازانش را از افغانستان خارج کند، پیمان نظامی ناتو با حالت مبهمی در افغانستان مواجه است، آن‌هم در زمانی که حمله‌های طالبان و دیگر گروه‌های تندرو شدت گرفته است.

در ادامه‌مقاله آمده، ناتو که در حال حاضر حدود ۱۱ هزار سرباز در افغانستان دارد و مأموریتش روی آموزش، پرورش و مشوره‌دهی به قوای افغان متمرکز است، تاحدی زیاد به حمایت هوایی نظامیان امریکایی و همکاری آن‌ها در بخش ترانسپورت و لوژیستیک متکی است.

نویسنده به این باور است که اعضای اروپایی ناتو بدون کمک ایالات متحده حتی در خروج از افغانستان مشکل خواهند داشت.

دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا، تصمیم گرفته تا اواسط ماه جنوری سال آینده، دوهزار سربازش را از افغانستان خارج کند.

در حال حاضر ۴،۵۰۰ پرسنل نظامی امریکایی در افغانستان حضور دارد.

میلیتری تایمز اظهارات سرمنشی ناتو را گرفته که گفته است، با حالت دشواری مواجه اند، اگر از افغانستان خارج شوند خطر آن موجود است که این کشور بار دیگر به لانۀ امن برای تروریستان مبدل شود و اگر در افغانستان بمانند مأموریت‌شان طولانی و مملو از چالش‌های جدید خواهد بود.

ستولتنبرگ تأکید کرده که هر راهی را که انتخاب می‌کنند باید سنجیده شده و در هماهنگی با همدیگر باشد.

XS
SM
MD
LG