لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

وزارت داخله: تمامی نیروهای پولیس خدمتی باید به وظایف‌شان برگردند


آرشیف، پولیس کابل 
آرشیف، پولیس کابل 

وزارت داخله می‌گوید که تمامی نیروهای پولیس خدمتی باید به وظایف اصلی‌شان بازگردند.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید مقام‌ها، سیاستمداران، بازرگانان و دیگر افرادی که برای محافظت خود نیروهای پولیس را خدمتی گرفته اند، باید بجای آن از تصدی محافظت عامه، برای خودشان محافظ بگمارند.

عبدالصبور قانع معین ارشد امنیتی وزارت داخله که از طریق ویدیو کنفرانس با فرماندهان پولیس کابل و ولایت‌ها صحبت می‌کرد، به نیروهای پولیس خدمتی هشدار داد، در صورتی که به وظایف اصلی‌شان باز نگردند از کار برکنار خواهند شد.

آقای قانع گفت: "هر کسی که به یک محافظ یا بادیگارد نیاز دارد، باید بداند که به تصدی محافظت عامه مراجعه کند، چه به یک نفر یا به ده نفر نیاز داشته باشد. تصدی ملی محافظت عامه بربنیاد طرزالعمل برایش نفر می‌دهد اما نمی‌شود که همیشه پولیس با آنان باشد. همۀ‌شان باید به قوماندانی‌ها به وظیفه خود برگردند."

آقای قانع گفت که این روند امروز چهارشنبه (۱۲ قوس) در سراسر کشور آغاز می‌شود.

در حال حاضر افغانستان در حدود ۱۲۰ هزار نیروی پولیس دارد اما به گفتۀ طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله از این میان حدود ۸۰۰۰ پولیس در نهادهای مختلف و با افراد مختلف خلاف وظایف اصلی‌شان مشغول خدمت هستند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان

آقای آرین می‌گوید بیشتر این افراد خدمتی با افرادی کار می‌کنند که بیشترشان در حال حاضر نیازی به نگهبان ندارند.

وزارت امور داخله در حالی چنین فیصله کرده که انفجارهای ماین‌های مقناطیسی در ولایت‌های گونه گونه به شمول کابل پایتخت کشور نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

با این حال تمیم عاصی معین پیشین وزارت دفاع به رادیو آزادی می‌گوید باور دارد که با عملی شدن این تصمیم، صفوف پولیس منظم و در چارچوب قانون کارهایش را پیش خواهد برد.

آقای عاصی گفت: "وظیفه اصلی پولیس حفظ نظم عامه و تنفیذ قانون است، اما مشکلاتی که در افغانستان وجود دارد باعث شده که پولیس در خدمت اول جنگ با طالبان و جرایم سازمان یافته باشد. در حالی‌که در سلسله نظامی به گونه‌ای است که پولیس در خط تنفیذ قانون است، بعد اردو و بعد از آن امنیت ملی در خط محاربه است. اما پولیس بجای وظیفه اصلی‌شان به جنگ و محاربه می‌پردازند که نه در آن بخش آموزش دیده‌اند و نه امکاناتش را دارند و نه هم در خدمت اشخاص باید باشند."

تمیم عاصی، معاون پیشین وزارت دفاع
تمیم عاصی، معاون پیشین وزارت دفاع

آقای عاصی گفت که حکومت در چهار سال کوشیده پولیس را از محاربه، جنگ و خدمتی بودن بیرون و در خدمت حفظ نظم عامه و تنفیذ قانون قرار دهد که تاکنون چنین نشده است.

به گفتۀ او پولیس هنوز هم در خط مقدم می‌جنگد و به این لحاظ تلفات نیروهای پولیس هم بیشتر است.

آقای عاصی می‌گوید اگر پولیس به وظایف اصلی خود در زمینه اجرای قانون و امنیت بازگردد، مشکلات امنیتی بسیار کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG