لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

استقبال کابل، امریکا و ملل متحد از نهایی شدن طرزالعمل مذاکرات بین افغانان


شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان
شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان

هیئت‌های مذاکره کنندۀ دولت افغانستان و طالبان تقریباً هم زمان اعلام کردند که طرزالعمل کاری مذاکرات بین افغانان به‌شمول مقدمه آن نهایی شده است.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان و محمدنعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر امروز چهارشنبه در توییتر گفتند که اکنون کار در بارۀ اجندای مذاکرات آغاز می‌شود.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در تویتی گفته که رئیس جمهور محمد اشرف غنی از نهایی شدن طرزالعمل مذاکرات در دوحه استقبال می‌کند.

صدیقی افزوده که این اقدام گامی به سوی آغاز مذاکرات در بارۀ مسایل عمده به شمول آتش‌بس جامع است.

رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان هم گفته که از این پیشرفت استقبال می‌کند.

عبدالله عبدالله در اعلامیه‌ای می‌گوید که این توافق زمینه را برای پرداختن به بحث‌های اصلی و گفت‌وگو روی آجندای مذاکرات صلح فراهم می‌کند.

آقای عبدالله گفته، مردم افغانستان از هر دوطرف توقع دارند که از فرصت ایجاد شده برای ختم جنگ و برقراری صلح پایدار استفاده کنند.

آنسو زلمی خلیل‌­زاد نماینده ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان نیز در رشته تویت های از این اقدام استقبال کرده و آن را "نقطۀ عطف مهم" خوانده است.

خلیل‌زاد گفته که موافقتامۀ سه صفحه‌ای، مقررات و طرز العمل‌ها را برای مذاکرات در بارۀ نقشه راه سیاسی و آتش‌بس جامع تنظیم می‌کند.

او افزوده که حال مردم افغانستان در این دو بخش انتظار پیشرفت سریع را دارند.

خلیل‌زاد در ادامه گفته، در حالیکه مذاکرات در بارۀ نقشه راه سیاسی و آتش‌بس دایمی آغاز می‌شود، با تمام جوانب در مورد کاهش جدی خشونت و برقراری آتش‌بس به شدت کار می‌کنند.

دیبرا لاینز نماینده ویژه ملل متحد در افغانستان هم در تویتی از آنچه پیشرفت هر دو تیم مذاکره کننده در روند صلح این کشور خوانده استقبال کرده است.

او گفته که گام گذاشتن به سوی آجندا یک انکشاف مثبت است. بانو لاینز افزوده که این پیشرفت باید یک تختۀ خیز برای دستیابی به صلحی باشد که افغان‌ها خواستارش هستند.

به دنبال افتتاح مذاکرات بین افغانان در ۱۲ ماه سپتمبر در دوحۀ قطر، گروه‌های تماس هیئت‌های مذاکره کنندۀ دولت افغانستان و طلبان بحث‌ها را در بارۀ طرزالعمل کاری مذاکرات آغاز کرده بودند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در اوائل این هفته گفت که این طرزالعمل در ۲۱ ماده نهایی شده اما هیئت مذاکره کنندۀ دولت افغانستان سپس گفت که در این مورد به استثنای مقدمۀ آن در اصول توافق شده است.

کشورهای کمک کننده هفتۀ گذشته در نشست ژینو خواستار آتش‌بس و پیشرفت در روند صلح افغانستان شدند.

در این نشست حدود ۱۳ میلیارد دالر در ۴ سال آینده به افغانستان تعهد شد. جامعه جهانی گفته که این کمک‌ها بستگی به پیشرفت پروسۀ صلح افغانستان خواهد داشت.

با وصف گذشت حدود سه ماه از افتتاح مذاکرات بین افغانان در دوحه، از میزان خشونت‌ها در افغانستان اما کاسته نشده است.

ایالات متحده ده روز پیش اعلام کرد که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان تا اواسط ماه جنوری یعنی نزدیک به یک و نیم ماه بعد از ۴۵۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

بر اساس توافق ماه فبروری میان امریکا و طالبان، انتظار می‌رود که تمامی نیروهای امریکایی در نیمه های ماه می سال آیندۀ میلادی افغانستان را ترک کنند به شرط آنکه وعدۀ طالبان به مبارزه با تروریزم به واقعیت تبدیل شود.

XS
SM
MD
LG