لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

نیشن: آیا جوبایدن بالاخره جنگ افغانستان را پایان خواهد داد؟


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • نیشن

مجلۀ امریکایی"نیشن" به جنگ جاری در افغانستان پرداخته، تحت عنوان "آیا جوبایدن بالاخره جنگ افغانستان را پایان خواهد داد؟"

نیشن، در بخشی از این مقاله می‌نویسد، در سال ۲۰۰۱ میلادی جورج دبلیو بوش به نیروهای امریکای دستور حمله به افغانستان را داد، ولی با عجله توجه‌اش را به "ماجراجویی ناگوار" بزرگتر و فاجعه‌بار تر در عراق معطوف کرد.

به نوشتۀ مجله، بارک اوباما رئیس جمهور بعدی ایالات متحده با استقرار تعداد زیاد نیروهای امریکایی در افغانستان، پیروزی در این جنگ را وعده کرد، اما جنگ در افغانستان در هر دو دور ریاست جمهوری‌اش ادامه یافت.

"نیشن" می‌نویسد، دونالد ترمپ در جریان کمپاین انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ میلادی وعده کرده بود که"یکباره و برای همیشه" به جنگ افغانستان پایان می‌دهد، اما وی تا اکنون نتوانسته این کار بکند.

به نوشته مجله، اینک به نظر می‌رسد که تعریف پیروزی در افغانستان کاهش نیروهای امریکایی از ۴،۵۰۰ به ۲،۵۰۰ تن است.

اما ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو و هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی از کاهش بی‌درنگ و شتاب‌زده نیروها در افغانستان اظهار نگرانی کرده‌اند. پیمان ناتو حدود ۱۱ هزار نظامی در افغانستان دارد.

به نوشتۀ مجلۀ "نیشن" جنرالان امریکایی با تصمیم رئیس جمهور امریکا برای"بازگشت به خانه" موافق نیستند.

در ادامه آمده که شواهد موجود نشان می‌دهد که دیدگاه‌های جوبایدن نیز با دیدگاه‌های این جنرالان همسو است.

در این حال محمد عمر داوودزی نمایندۀ خاص رئیس جمهور افغانستان برای پاکستان گفته، وی باور دارد که ادارۀ جوبایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا تصمیم‌های منطقی‌تر در مورد صلح افغانستان خواهد گرفت.

  • واشنگتن تایمز

روزنامۀ واشنگتن تایمز در مطلبی به تهدیدها از خاک افغانستان به ایالات متحده و اسرائیل توجه کرده‌است.

نویسنده مقاله با اشاره به رابطۀ ایران با شبکۀ القاعده نوشته که اسرائیل نباید صرف به مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران بپردازد، بلکه باید به روابط تهران با شبکۀ القاعده و گسترش نفوذ ایران در افغانستان نیز توجه کند.

مقاله نویس واشنگتن تایمز خاطر نشان کرده كه ایران توافق‌نامه‌های همکاری غیر رسمی با شبکۀ القاعده دارد و با این شبکه در مبارزه با ایالات متحدۀ امریکا و اسرائیل کمک می‌کند.

به نوشتۀ واشنگتن تایمز، زمانی‌که اسامه بن لادن، بنیانگذار شبکۀ القاعده در سال ۱۹۹۶ میلادی از سودان اخراج شد، ایران زمینۀ رفت‌وآمد این شبکه را به افغانستان تسهیل کرد.

در ادامه این مقاله آمده که شبکۀ القاعده مرکزهای آموزشی را در افغانستان ایجاد و با مقام‌های ایرانی ارتباط برقرار کرده، تا همراه با تهران برای دستیابی به منافع و اهداف مشترک، هماهنگ شود.

XS
SM
MD
LG