لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

فارن پالیسی: افغانستان گام کوچک به سمت صلح برداشت


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • فارن پالیسی

نشریه‌ی فارن پالیسی مقاله‌ای را در مورد گفتگوهای صلح دوحه به نشر رسانیده، تحت عنوان افغانستان گام کوچک به سمت صلح برداشت.

در مقاله آمده که بعد از چند ماه گفتگو، روی طرزالعمل مذاکرات صلح توافق صورت گرفت، باوجود آن‌که این گام کوچک است ولی نویسنده مقاله آن را یک پیشرفت قابل ملاحظه و ورود به مرحله‌ی جدید خوانده است.

در مطلب آمده که آجندای گفتگوهای بین‌الافغانی یک بحث است که به باور نویسنده دو جانب روی اولویت‌های این آجندا هم نظر نیستند.

نشریه می‌نویسد، برای هئیت مذاکراتی حکومت آتش‌بس اولویت است، ولی برای طالبان مسایل دیگر اولویت دارد مثلا آزادی تمام زندانیان‌شان و چگونه گی نظام سیاسی آینده.

فارن پالیسی در بخشی از این مقاله پیشرفت در گفتگوهای دوحه را توجیه خوب برای تداوم وظیفه زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی خاص امریکا برای صلح افغانستان خوانده است.

در ادامه مقاله آمده که رییس جمهور منتخب جو بایدن شاید با آغاز کارش، زلمی خلیل‌زاد را از این سمت برکنار کند ولی شماری از آگاهان امریکایی گفته اند، احتمال آن موجود است که بایدن خلیل‌زاد را در وظیفه‌اش نگهدارد.

در پایان مقاله‌ی فارین پالیسی آمده که گفتگوهای بین‌الافغانی آهسته به پیش می‌رود و یک موضوع مهم این است که در میز گفتگوها یک جانب مهم که اعضای خانواده قربانیان جنگ خونین افغانستان است، حضور ندارند.

  • میلیتری تایمز

روزنامه‌ی میلیتری تایمز نیز مقاله را در مورد صلح افغانستان به نشر رسانیده است.

این مقاله به استناد رسانه‌های غربی اظهارات زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان را گرفته که گفته بن بست چند ماهه میان هئیت‌های مذاکره کننده شکست.

در مقاله آمده که توافق روی طرزالعمل مذاکرات صلح جانب حکومت و طالبان را به بحث روی مسایلی نزدیک می‌کند که می‌تواند با آن جنگ چندین دهه این کشور خاتمه یابد.

در مطلب پیش‌بینی شده که آتش‌بس، حفظ حقوق زنان و اقلیت‌ها و تعدیل در قانون اساسی در صدر آجندای گفتگوهای بین‌الافغانی قرار خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG