لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

امریکا شمار کارکنان دیپلوماتیک خود در عراق را کاهش می‌دهد


سفارت امریکا در عراق
سفارت امریکا در عراق

ایالات متحده برخی کارمندان‌اش را از سفارت خود در بغداد خارج می‌کند.

ماتیو تیولر سفیر ایالات متحده در عراق روز گذشته پس از نشر گزارش‌ها در مورد افزایش تنش با ایران و جنگجویان عراقی، خبر کاهش کارمندان سفارت امریکا در بغداد را تایید کرد.

تیولر در پیام ویدیویی که در صفحه فیس‌بوک سفارت امریکا در بغداد نشر شده، گفت که او و تیم عمدۀ از دیپلومات‌ها و مشاوران نظامی به انجام وظایف‌شان به گفته او تا "آینده قابل پیش‌بینی"، ادامه می‌دهند.

ماتیو تیولر، سفیر امریکا در عراق
ماتیو تیولر، سفیر امریکا در عراق

در حال حاضر امریکا چند صد کارمند در سفارت خود در بغداد دارد اما تا هنوز روشن نشده که از جمع آن‌ها چی تعداد کاهش خواهد یافت.

این اقدام در حالی صورت گرفته که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا قبل از انتقال قدرت به جوبایدن رئیس جمهور منتخب این کشور، فشارها بر ایران را افزایش داده است.

مراسم تحلیف بایدن قرار است در ۲۰ جنوری برگزار شود.

بایدن گفته، تلاش دارد که هم‌زمان با احراز قدرت، روابط دیپلوماتیک با ایران را احیا کند.

انتظار می‌رود که بایدن به توافقنامه هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان هم بپوندند، توافقنامۀ که اداره دونالد ترمپ در ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

به دنبال ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران در نزدیکی شهر تهران، تنش در منطقه افزایش یافته است.

مراسم خاکسپاری محسن فخری‌زاده در ایران
مراسم خاکسپاری محسن فخری‌زاده در ایران

ایران، اسرائیل و بگونه غیرمستقیم ایالات متحده را مقصر در این رویداد خوانده است که احتمال اقدام انتقام‌جویانه از سوی ایران را ببار آورده.

مقام‌های امریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن ایران و یا هم جنگجویان عراقی در اولین سال‌روز حمله بر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دست به اقدام‌های مخربانه بزنند.

سلیمانی در سوم جنوری سال گذشته در یک حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی در نزدیکی بغداد کشته شد.

خروج نسبی کارمندان سفارت امریکا از بغداد در حالی است که اداره رئیس جمهور ترمپ در نومبر امسال دستور داد تا نیروهای این کشور تا اواسط ماه جنوری ۲۰۲۱ در عراق کاهش یابند.

آرشیف، نیروهای امریکایی در عراق
آرشیف، نیروهای امریکایی در عراق

قرار این فیصله، امریکا ۵۰۰ نیروی خود از عراق را خارج می‌کند و شمار آن‌ها را به ۲،۵۰۰ خواهد رساند.

اداره ترمپ در سپتمبر امسال به عراق هشدار داده بود که در پاسخ به حمله‌های مکرر راکتی و سایر حمله‌های جنگجویان مورد حمایت ایران بر اهداف امریکایی، واشنگتن سفارت خود در بغداد را مسدود خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG