لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

شورای عالی مصالحه: دور تازه سفرهای خلیل‌زاد برای تامین آتش‌بس در افغانستان مهم است


زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان با اشاره به آغاز دور تازه‌ سفرهای منطقه‌یی زلمی خلیل‌زاد، می‌گوید که سفر وی برای تأمین آتش‌بس در افغانستان مهم است.

پس از اعلام خبر توافق میان هیئت‌های گفتگو کننده جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی طرزالعمل مذاکرات، به نظر می‌رسد تلاش‌ها به منظور به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها بیشتر شده است.

به تازگی شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان به پیشرفت‌های اخیر در روند گفت‌وگوهای صلح اظهار خوشبینی می‌کند و می‌گوید که این پیشرفت‌ها زمینۀ آتش‌بس را فراهم خواهد کرد.

این خوشبینی شورای عالی مصالحۀ ملی در حالی بیان می‌شود که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان از آغاز سفرش به کشورهای منطقه به منظور جلب کمک آن‌ها برای تأمین آتش‌بس در افغانستان و حمایت جهانی از روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان خبر داده است.

حاجی دین محمد، معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
حاجی دین محمد، معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

حاجی دین محمد، معاون شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان روز جمعه (۱۴ قوس) به رادیوی آزادی گفت که سفر آقای خلیل‌زاد باید برای دستیابی به آتش‌بس کمک کند.

آقای دین محمد می‌گوید: "خلیل‌زاد یک چهرۀ تاثیرگذار است و مسأله‌یی که در پیش است یعنی آتش‌بس خواست مردم هم است. در این بخش باید کمک بیشتر کند و شخصا من باورمند هستم که تاثیرگذار است."

سفر آقای خلیل‌زاد به منطقه پس از آن آغاز شده که هر دو طرف روی طرزالعمل کاری مذاکرات به توافق رسیده‌اند.

آقای خلیل‌زاد در سلسله تویت‌هایش شب گذشته نوشته است که دوباره در راه منطقه است و نخست به انقره، پایتخت ترکیه می‌رود و با مقام‌های این کشور در پیوند به پشتیبانی‌شان از گفت‌وگوهای صلح افغانستان گفت‌وگو می‌کند.

نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان افزوده که از ترکیه به دوحه می‌رود تا دریابد که چگونه می‌توانند با طرفین کمک کنند تا بر مبنای مؤفقیت اخیر شان در توافق بر اصول و طرزالعمل‌ها، پیشرفت سریع بر یک نقشه راه سیاسی و آتش‌بس دایمی و همه جانبه را بیابند.

آقای خلیل‌زاد در ادامه نوشته است که سفرش به منطقه را ادامه خواهد داد تا حمایت بیشتر بین‌المللی را برای روند صلح افغانستان جلب کند.

تیم‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان پس از ۸۰ روز گفت‌وگو که بیشتر برخی موارد اختلافی از جمله تأکید طالبان بر مبنا قرار گرفتن توافقنامۀ صلح این گروه با امریکا در این گفت‌وگوها آن را به درازا کشید، به تاریخ ۱۲ قوس روی طرزالعمل کاری این مذاکرات به توافق رسیدند.

آرشیف، گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر
آرشیف، گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر

هر دو طرف پس از این توافق در اعلامیۀ مشترکی اعلام کردند که ‏ در نشست مشترکی به کمیتۀ مشترک کاری وظیفه سپرده شد تا موضوعات اجندا را ترتیب کند.

در این اعلامیه همچنین آمده است که مذاکرات کنونی میان هر دو هیئت‌ مذاکره کننده نشان می‌دهد که برای صلح پایدار میان افغان‌ها اراده وجود دارد و در این رابطه هر دو جهت متعهد اند که برای صلح پایدار در افغانستان به تلاش‌های خود دوام دهند.

XS
SM
MD
LG