لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تخطی تازه ایران پرده برداشت


ماشین های سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای نطنز
ماشین های سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای نطنز

گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به دست خبرگزاری رویترز رسیده نشان می‌دهد که ایران در نظر دارد تاسیسات زیر زمینی نطنز را با سه سانتریفیوژ پیشرفتهٔ ( آی آر -۲ ام ) تجهیز ‌کند.

این تاسیسات در ۳۰۰ کیلومتری جنوب تهران پایتخت ایران موقعیت دارند.

بر اساس توافق‌نامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی ایران با کشورهای مقتدر جهان، این کشور تنها اجازه داشت سانتریفیوژهای نسل اول با مؤثریت کم را در نطنز استفاده کند.

همچنین بر اساس این توافق ایران تنها حق دارد ۵ هزار و ۶۰ سانتریفیوژ نسل اول در سایت نطنز داشته باشد. نطنز ظرفیت کافی برای کار ۵۰ هزار سانترفیوژ را دارد.

رویترز می‌گوید بر اساس گزارشی که ایران در دوم دسمبر، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داده، در نظر دارد نسل جدید بیشتری از سانتریفیوژهای پیشرفته را در نطنز به کار گیرد.

خبرگزاری رویترز به استناد این گزارش خبر داده که ایران به تازگی می‌خواهد غنی سازی یورانیم را با ماشین‌های پیشرفتهٔ نوع "آی آر -۲ ام" در نطنز آغاز کند.

به گفته خبرگزاری رویترز این اقدام، تازه‌ترین تخطی ایران به واکنش به خروج دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا از موافقتنامه هسته‌ای موسوم به "برجام" و از سرگیری تعزیرات اقتصادی بر این کشور می‌باشد.

اما ایران می‌گوید، چنین تخطی می‌تواند به اسرع وقت برگرداننده شود.

جو بایدن رئیس جمهور منتخب امریکا
جو بایدن رئیس جمهور منتخب امریکا

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب امریکا می‌گوید، علاقه دارد که به موافقتنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برگردد، مشروط به این که ایران آنرا به طور کامل تطبیق کند.

جو بایدن به حیث رئیس جمهور امریکا در ۲۰ ماه جنوری قدرت را رسماً بدست می‌گیرد.

در این حال مایک پومپئو وزیر امور خارجه امریکا بدون ارائه ثبوت برای ادعای خود دیروز گفت، ایران به طور «نا امیدانه» ارادهٔ برگشت به میز مذاکره به هدف رفع تعزیرات را نشان داده، است.

XS
SM
MD
LG