لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

وزارت کار امور اجتماعی به حمایت از مبارزه با فساد، طرح قانونی تهیه می‌کند


بشیر احمد ته ینج وزیر کار امور اجتماعی افغانستان
بشیر احمد ته ینج وزیر کار امور اجتماعی افغانستان

وزیر کار امور اجتماعی افغانستان می‌گوید برای حمایت از رضاکاران در مبارزه با فساد، طرح قانونی تهیه می‌کند.

همزمان با فرارسیدن پنجم دسمبر، روزجهانی رضاکار، وزیر کار امور اجتماعی افغانستان از کار برای تدوین طرح قانونی برای حمایت از رضاکاران در عرصۀ مبارزه با فساد سخن گفته است.

بشیراحمد ته ینج روز شنبه در همایش تقدیر از رضاکاران دیدبان شفافیت در کار مبارزه با فساد در کابل گفت که رضاکاران در این زمینه نیازمند حمایت قانونی هستند.

آقای تینج افزود:‌ "جهان بار دیگر به افغانستان اعتماد کرده و بیش از ده میلیارد دالر را برای چهار سال آینده با افغانستان کمک می‌کند. مسئولیت شما رضاکاران سنگین است. شما باید از هر دالر آن نظارت کنید. من به شما اطمینان می‌دهم که روی یک مقرره حمایت از رضاکاران کار کنم."

آقای ته‌ینج گفت که وزارت کار امور اجتماعی لایحه قانونی را تدوین خواهد کرد. به گفته او، این لایحه به مقرره‌ای تبدیل خواهد شد که با تصویب کابینه و امضای رئیس جمهوری به اجرا گذاشته خواهد شد.

وزیر کار و امور اجتماعی بر بسیج مردمی علیه فساد اداری تأکید کرد. به گفته او، یکی از کارهایی که در این زمینه اهمیت دارد، اقدام رضاکارانه است.

نشست مروز هم برای حمایت از کار رضاکاران سازمان دیدبان شفافیت افغانستان برگزار شد.

این همایش به مناسبت پنجم دسمبر، روز جهانی رضاکار برگزار شد.

اکرام افضلی رئیس این سازمان گفت که این سازمان در پانزده سال گذشته زمینه کار را برای حدود پنج هزار رضاکار در عرضۀ مبارزه با فساد در زمینه‌های آموزش، صحت، پروژه‌های ساختمانی ومحاکم فراهم کرده است. او کار آنها را اثرگذار دانست.

سید اکرام افضلی
سید اکرام افضلی

آقای افضلی افزود: "مبارزه با فساد بدون رضاکاری نا ممکن است. مشکل فساد بسیار گسترده و در تمام سطوح است. بنابراین، نیاز است که رضاکاران در تمام سطوح بیایند نظارت بکنند. ما در پانزده سال گذشته برای ۵۰۰۰ رضاکار زمینه را مساعد کردیم که بیایند از کارکرد حکومت نظارت کنند و مانع فساد شوند."

افغانستان یکی از فاسدترین کشورهای جهان است. اخیراً سازمان شفافیت بین‌الملل جایزه سال ۲۰۲۰ خود را در عرصۀ مبارزه به با فساد به ذکی دریابی و روزنامه اطلاعات روز داد.

این روزنامه ازسال ۱۳۹۳ به این طرف بیش ازچهل گزارش تحقیقی در پیوند به فساد در ادارات دولتی افغانستان تهیه و منتشر کرده است.

شفافیت بین‌الملل گفته که آقای دریابی با وجود مشکلات فراوانی که بر سر مبارزه با فساد وجود دارد، کارهای درخشانی در این زمینه انجام داده است.

تهیه زمینه قانونی برای گسترش عرصۀ نظارت برای جلوگیری از فساد می‌تواند بخشی از چالشهای مبارزه با فساد را رفع کند.

XS
SM
MD
LG