لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

تبصره برخی روزنامه های کابل در مورد  ایجاد شورای عالی مصالحه ملی


آرشیف، روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، روزنامه های چاپ کابل

رونامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب تحلیلی و خبری خود را به بررسی اولین نشست شورای عالی مصالحه ملی اختصاص داده‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر ایجاد شورای عالی مصالحه ملی را از چندین جهت برای پروسه صلح مهم دانسته و نوشته که با تشکیل این شورا صداهای تمام جوانب در مورد صلح شنیده می‌شود و تصمیم‌گیری در مورد صلح از انحصار یک شخص و یا یک حلقه بیرون می‌شود.

اما نویسنده هنوز هم شورای عالی مصالحه ملی را "ناتمام" عنوان می‌کند؛ زیرا به نظر روزنامه، از یک‌سو برخی رهبران مهم سیاسی در آن حضور ندارند و از طرف دیگر، بسیاری از "افراد غیر ضروری" از سوی برخی جوانب در این شورا جابه‌جا شده‌اند.

  • هشت صبح

هشت صبح در سرمقاله خود با اشاره به آغاز کار کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی نوشته است که این کمیته باید به شمول مسایل مربوط صلح در مورد خواست طالبان هم فیصله کند.

روزنامه افزوده که اولین نشست این شورا در حالی برگزار شد که مذاکرات صلح در قطر وارد مرحله جدیدی شده است و هیئت مذاکره کننده دولت با هیئت مذاکره‌کننده گروه طالبان در مورد راهکار و طرزالعمل این گفتگوها به توافق رسید و حالا در مورد موضوع مذاکرات صحبت می‌کنند.

به نظر هشت صبح، صلح دایمی زمانی تامین می‌شود که حقوق اساسی مردم، آزادی و ارزش‌ها مصون بماند و به آن احترام گذاشته شود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نخستین نشست شورای عالی مصالحه ملی با اهمیت دانسته افزوده که از سخنان محمداشرف غنی رئیس جمهوری در این نشست به نظر می‌رسد که اجماع نیرومندی برای صلح وجود دارد و این اجماع برای تامین صلح تلاش می‌کند.

نویسنده هیواد افزوده است که مشکل اساسی این است که اجماع منطقه‌ای برای صلح وجود ندارد. به نظر هیواد، پاکستان، ایران و روسیه از جمله کشورهای حامی طالبان و تروریستان هستند.

این روزنامه معتقد است که این کشورها ظاهراً از روند صلح حمایت می‌کنند، اما در اصل تمویل‌کننده جنگ هستند و این کشورها در جنگ افغانستان منافع خود را جستجو می‌کنند.

سرمقاله‌نویس هیواد تاکید کرده که افغان‌ها به این خاطر خواستار اجماع بین‌المللی برای صلح هستند که جهان کشورهای منطقه را وادار کند که برای صلح افغان‌ها متحد باقی بمانند. نویسنده تحقق صلح را بدون چنین اجماعی دشوار می‌داند.

XS
SM
MD
LG