لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۰

ترمپ: انتخابات یک معامله تنظیم شده بود و در آن تقلب شده است


USA-ELECTION/TRUMP
USA-ELECTION/TRUMP

رئیس جمهور دونالد ترمپ تا هنوز شکست خود در انتخابات سوم ماه نومبر را نپذیرفته و در بارهٔ مشروعیت آن شک و تردید دارد.

او در سخنرانی در گردهمایی دیروزش در ایالت جورجیا یک بار دیگر ادعای بی‌اساس خود در بارهٔ تقلب در انتخابات سوم ماه نومبر را تکرار کرد.

سناتوران که قرار است در رقابت‌ها برای گزینش سناتوران ایالت جورجیا به مجلس سنای امریکا به رقابت بپردازند،گردهمایی دیروز را برگزار کرده بودند.

رئیس جمهور دونالد ترمپ در این گردهمایی در ولادوستا جورجیا گفت که در انتخابات «تقلب شده» و انتخابات «یک معامله تنظیم شده» بوده است.

ترمپ گفت که اتهام‌های خود در باره تقلب در انتخابات را ادامه می‌دهد.

این در حالیست که محاکم ایالتی و مقام‌های انتخاباتی در ایالت‌های سرنوشت ساز به شمول جورجیا این اتهامات را رد کرده اند.

بر اساس ارقامی که از سوی خبرگزاری اسوشیتد پرس ترتیب شده، ترمپ و ستاد انتخاباتی او نزدیک به ۵۰ مورد اقامه دعوا ترتیب داده که بیش از ۳۰ مورد آن رد شده، زیرا که در اکثر آنها اسناد و شواهد وجود نداشته.

او در این گردهمایی گفت که موارد قضایی خود را به محاکم عالی کشور ارائه خواهد کرد. اما بدون اینکه گفتهٔ کارشناسان حقوق را توضیح دهد، که گویا ادعای او شانس پیروزی را ندارد.

با وجود افزایش همه‌گیری ویروس کرونا اکثریت مردم در این گردهمایی ماسک نپوشیده و فاصلهٔ فزیکی را رعایت نکرده بودند.

جو بایدن رئیس جمهور منتخب امریکا
جو بایدن رئیس جمهور منتخب امریکا

در انتخابات ریاست جمهوری امریکا جو بایدن ۳۰۶ رای الکترال کالیج را بدست آورده بود، و دونالد ترمپ ۲۳۲ رای را.

نتایج نهایی الکترول کالیج در ۱۴ ماه دسمبر اعلان می‌شود.

جو بایدن در ۲۰ ماه جنوری حلف وفاداری یاد می‌کند و قدرت ریاست جمهوری به رئیس جمهور منتخب انتقال می‌یابد.

ایالت جورجیا از ۲۰ سال به این‌سو، به نامزد دموکرات رای نداده. اما جمهوری خواهان نگران اند که تردید رئیس جمهور ترمپ در باره انتخابات جورجیا رایدهندگان را در رقابت‌ها در ارتباط به انتخاب سناتوران به تغییر تصمیم وادارد و به نامزدان حزب جمهوریخوا در این ایالت صدمه برساند.

جمهوریخواهان در انتخابات ماه جنوری سال آینده نیاز دارند این دو کرسی مجلس سنا در ایالت جورجیا را برنده شوند تا اکثریت در مجلس سنا را حفظ کنند تا بتواند لوایح مهم پیشنهاد شده از سوی جو بایدن را مانع شوند.

اگر دموکرات‌ها برندهٔ این رقابت شوند، مجلس سنا را به دو بخش مساوی تقسیم می‌کنند و در آن صورت رای کماله هریس معاون رئیس جمهور منتخب به مثابه عضو افتخاری مجلس سنا تساوی مجلس را به نفع دموکرات‌ها تغییر می‌دهد.

XS
SM
MD
LG