لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

شکایات باشندگان ولایات مختلف از نبود خدمات و کارکنان صحی


آرشیف
آرشیف

در سه سال پسین وزارت صحت تلاش‌هایی را برای توسعه خدمات صحی در مناطق روستایی به راه انداخته است. با وجود این، انتقادها همچنان ادامه دارد.

محمد سلیمان از ولسوالی کلنگار ولایت لوگر می‌گوید زنان دسترسی کمتری به خدمات صحی دارند: "در مراکز امکانات ندارند، کارمندان زن نیست. از بسیاری از بخش‌ها به مرکز پل علم می‌رویم آن‌جا نیز به علت نبود تجهیزات به کابل می‌فرستد."

همچنین شماری از مردم در کندهار و بدخشان می‌گویند محدودیت خدمات قابلگی آمار مرگ و میر زنان و نوزادان را بالا برده است.

محمدالیاس محمدی از ولسوالی رستاق ولایت شمالی تخار می‌گوید مرکز درمانی این ولسوالی کارمند کافی ندارد: "در این مرکز قابله نیست. کارمندان کم هستند. خدمات را به خوبی رسانیده نمی‌توانند. به علت نبود موتر و جاده بیماران تا این جا از روستاها انتقال داده می‌شوند در راه جان می‌دهند."

اکرام‌الله در ولایت شرقی ننگرهار می‌گوید شفاخانه حوزه‌ای این ولایت پاسخگوی نیازمندی‌های ولایت‌های شرقی نیست: "در روستاها مرکز بهداشتی نیست. یک شفاخانه در ننگرهار است. نسبت به نفوس خدمات کم است و مشکلات بسیار جدی از این بابت وجود دارد."

یک مرکز صحی در ولایت کندهار
یک مرکز صحی در ولایت کندهار

بریالی باشنده روستای چوری ولایت جنوبی ارزگان می‌گوید در این ولایت بیمارستان تخصصی وجود ندارد: "برای درمان به مرکز ترینکوت آمده‌ام. داکتران می‌گویند بیمار خود را که مشکل چشم دارد، به شفاخانه مرکزی کندهار ببرم. راه کندهار بند است. امیدوار هستیم به ولایت ما، که درجه دو گفته شده، توجه شود."

انتقادها از نبود خدمات و کارکنان بهداشتی در بسیاری از بخش‌های کشور در حالی مطرح می‌شود که وزارت صحت روز یکشنبه ششم دسمبر از روز ملی کارکنان صحی بزرگداشت کرد.

اما پاسخ وزارت صحت به این انتقادها چست؟

معصومه جعفری، معاون سخنگوی این وزارت گفت: "طرح جدیدی به نام تحول صحی ترتیب شده. بربنیاد آن، تا ده سال آینده در هر روستا یک آشیانه ارائه خدمات که قابله‌ها و نرس‌ها در آن عرضه خدمات خواهند کرد، ساخته می‌شود. در ولایت‌ها تمام مرکزهای بهداشتی را یک‌جا کرده و یک مرکز خدمات اساسی می‌سازیم در ولسوالی‌ها یک شفاخانه ایمرجنسی و خدمات عاجل ساخته می‌شود و این‌که بیمه اجتماعی را معرفی می‌کنیم تا مشکلات اقتصادی بیماران مانع دریافت خدمات برای آنان نشود."

مقام‌های این وزارت ناامنی از چالش‌های اصلی توسعه خدمات صحی است، ولی با این، این خدمات در مناطق روستایی ارائه می‌شود. همچنین شیوع ویروس کرونا بر عرضۀ خدمات صحی در این کشور اثر گذاشته است. با این همه، وزارت صحت می‌گوید خدمات صحی در حال توسعه است.

XS
SM
MD
LG