لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

موجی از انتقادها در پیوند به طرح انتقال صنف‌های اول تا سوم مکاتب به مساجد


یک مکتب در شمال افغانستان
یک مکتب در شمال افغانستان

طرح وزارت معارف افغانستان مبنی بر انتقال صنوف درسی اول تا سوم به مساجد با موجی از انتقادها مواجه شده است.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در جریان سخنرانی خود در نشستی تحت عنوان «صلح، رسانه و جامعه مدنی» این طرح را «اشتباه» دانست: "مسئولیت اداری و سیاسی‌اش را من ندارم، اما به عنوان یک شهروند می‌دانم که این تصمیم کاملاً نادرست است. از اساس اشتباه است، به ده‌ها دلیل."

وزارت معارف روز یک‌شنبه تصمیم انتقال صنوف اول تا سوم مکاتب به مساجد را اعلام کرد. پس از آن که این تصمیم با واکنش منفی مواجه شد، اعلام کرد که این طرح تنها در مناطقی اجرا می‌شود که به مکتب دسترسی ندارند. اما انتقادها همچنان ادامه یافتند.

یک مدرسه دینی در کابل
یک مدرسه دینی در کابل

فرهاد دریا، آوازخوان مطرح افغانستان در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهوری افغانستان، خواستار بازنگری این تصمیم شده است.

عزیز حکیمی روزنامه‌نگار و نویسنده در صفحه توییترش این تصمیم وزارت معارف را "مغایر اعلامیه حقوق بشر و حق دسترسی به آموزش» دانسته است.

با این حال، شماری هم از این تصمیم وزارت معارف حمایت کرده‌اند.

یک مدرسه دینی در کابل
یک مدرسه دینی در کابل

احمد غنی خسروی، استاد ادبیات، از این تصمیم به شرط توسعه منابع و ظرفیت مساجد حمایت کرده است: "کمتر دیدم که مساجد خانگی ما سبب رشد افراط‌گرایی شده باشد. متاسفانه افراط‌گرایی را بیشتر از آن طرف مرز گرفته‌ایم. اگر نظارتی باشد، در کنار مضامین مکتب درس‌های تجوید بیشتر کمک می‌کند در با سواد شدن کودکان."

نجیبه آرین، سخنگوی وزارت معارف می‌گوید که این طرح تنها در روستاهای دور دستی که مکتب ندارند، اجرا می‌شود و از مسجد به عنوان مکان آموزشی استفاده خواهد شد: "این‌تصمیم در سطح رهبری وزارت معارف گرفته شده. تمامی امکانات مورد نیاز برای تدریس به مساجد فراهم می‌شود. شاگردان مانند مکتب در چند ساعت درسی در مسجد درس می‌خوانند. این تصمیم در سال جدید تعلیمی عملی می‌شود و معلمین با تجربه شاگردان را درس خواهند داد."

وزارت معارف در روزهای اخیر با انتشار چند اعلامیه بر تقویت جایگاه اسلام در نظام آموزشی کشور تأکید کرده است. این وزارت گفته که با تغییر ساختارش، اختیارات اداره تعلیمات اسلامی را هم گسترش داده تا بتواند در کل نظام آموزشی اعمال صلاحیت کند.

گزارش: فریبا آرام

XS
SM
MD
LG