لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

لاس انجلس تایمز: افزایش تحرک طالبان؛ امریکا برای خروج از افغانستان عجله دارد


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • لاس انجلس تایمز

روزنامۀ لاس انجلس تایمز مطلبی را با این عنوان نشر کرده که دو دهه پس از حمله بر افغانستان، ایالات متحده برای خروج عجله می‌کند، اما طالبان تحرکات‌شان را افزایش داده‌اند.

در بخشی از مطلب به چند حملۀ اخیر طالبان به شمول حمله‌های ماه اکتوبر این گروه در روستای سنگی سر ولایت کندهار اشاره شده‌است.

نویسندۀ مطلب به ادعای یک فرمانده محلی طالبان در کندهار توجه کرده که گفته است، آن‌ها با گذشت هر روز به جلو حرکت می‌کنند.

بر اساس توافق بیست و نهم ماه فبروری میان ایالات متحده و طالبان، اگر طالبان به وعده‌های‌شان عمل کنند، نیروهای امریکایی تا اول ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک می‌کنند.

قطع رابطۀ طالبان با تمامی گروه‌های هراس‌افگن به شمول القاعده از شرط‌های اساسی توافق‌نامه است.

طالبان گفته اند که طبق توافق‌نامه، ایالات متحده وعده کرده که به هدف‌های آنان حمله نمی‌کند.

لاس انجلس تایمز گفته، از زمان امضای توافق بین ایالات متحده و طالبان، واشنگتن عملیات نظامی علیه طالبان را متوقف کرده، چیزی‌که از دید نویسنده به جنگجویان فرصت داده تا حمله‌های‌شان را بر نیروهای حکومت افغانستان افزایش دهند.

این در حالی‌ست که انتظار می‌رود تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان تا پانزدهم جنوری به دو نیم هزار کاهش یابد.

ناتو از خروج زودهنگام نیروهای امریکایی از افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو به تازگی در نشست وزیران خارجۀ این پیمان در بروکسل گفت که ناتو مأموریتش را در افغانستان نگه خواهد داشت و این‌که آنان در مبارزه با هراس‌افگنی از نیروهای افغان پشتیبانی خواهند کرد.

  • استارز اند استرایپس

روزنامۀ استارز اند استرایپس مطلبی در باره اهدای مدال نظامی عالی نوشته که به یک افسر نیروی هوایی ایالات متحده داده می‌شود.

در مطلب آمده که الکسی جرمنوویچ توانسته بود که تقریباً سه سال پیش جان یک‌ونیم صد سرباز امریکایی و کماندوی افغان را در ولایت ننگرهار نجات دهد.

در مطلب می‌خوانیم که در آن زمان نیروهای مشترک افغان و امریکایی علیه جنگجویان وابسته به گروه داعش در بخش‌های از ننگرهار عملیات می‌کردند.

استارز اند استرایپس گفته که سرباز الکسی چند بار جانش را به خطر انداخته بود و توانسته بود که حمله‌های هوایی بر اهداف مخالفان دولت را هماهنگ کند.

در مطلب آمده که اکنون الکسی به روز پنجشنبه مدال نظامی عالی را دریافت خواهد کرد.

نویسنده گفته که مدال نیروی هوایی که به شکل صلیب است در ۲۰ سال گذشته به تنها ۱۲ عضو این نیروها داده شده‌است.

XS
SM
MD
LG