لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۳

اتحادیه اروپا میکانیزم وضع تعزیرات بر ناقضان حقوق‌بشر در جهان را تصویب کرد


آرشیف، کمیسیون اتحادیه اروپا
آرشیف، کمیسیون اتحادیه اروپا

وزیران خارجه اتحادیه اروپا به ایجاد میکانیزمی توافق کردند که بر اساس آن این اتحادیه به ناقضان حقوق بشری در جهان، تعزیرات وضع کند.

وزیران خارجهٔ اتحادیه اروپا دیروز دوشنبه (۷ دسمبر) در بروکسل روی این میکانیزم توافق کردند.

آن‌ها گفتند، این ثابت می‌کند که اتحادیه اروپا بیشتر از این به تقویت و حفظ حقوق بشری اولویت می‌دهد.

شورای اتحادیه اروپا پس از توافق وزیران خارجهٔ اتحادیه اروپا به این میکانیزم اعلامیهٔ را منتشر کرد.

آرشیف، شورای اروپا
آرشیف، شورای اروپا

در اعلامیه گفته شده که این میکانیزم به اتحادیه اروپا زمینه را فراهم می‌کند تا افراد، شرکت‌ها و دیگر اداره‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی را مشخص کند که مسئول نقض جدی حقوق بشر دانسته می‌شوند.

بر اساس این میکانیزم که دارایی ناقضان حقوق بشری منجمد و بر ویزهٔ آن‌ها تعزیرات وضع می‌شود، سر از دهم ماه دسمبر، رسماً تطبیق می‌شود.

دهم ماه دسمبر مصادف با روز جهانی حقوق بشر است.

جوزف بوریل رئیس سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا دیروز در بروکسل بعد از توافق روی این میکانیزم گفت: "خبر خوش این است که ما نظام بین‌المللی تعزیرات حقوق بشر را تأیید کردیم. دقیق سال پیش در بارهٔ ایجاد سیستم و میکانیزم مشوره کردیم و یک سال بعد آن را تصویب می‌کنیم. این یک توافق تاریخی و در نوع آن اولین است. فکر می‌کنم که به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا ناقضان و متخلفان جدی حقوق بشر را مشخص کند و این، هر قضیه را به طور جداگانه بررسی نمی‌کند که در مورد هر یک بحث‌های طولانی صورت بگیرد."

جوزف بوریل، رئیس شورای اروپا
جوزف بوریل، رئیس شورای اروپا

مقام‌های اتحادیه اروپا که از موضوع آگاه اند به رادیو آزادی گفتند که بر افراد و شرکت‌ها فوراً تعزیرات وضع نمی‌شود، بلکه در گام نخست نام آن‌ها در اولین فهرست سیاه سال ۲۰۲۱ اضافه می‌شود.

این مجازات به مرتکبان اعمال کشتار دسته جمعی، جرایم ضد بشری، ناقضان و متخلفان جدی حقوق بشری، در نظر گرفته شده‌اند.

میکانیزم اتحادیه اروپا جای تعزیراتی وضع شده بر برخی کشورها مانند سوریه، بلاروس و ونزوئلا را نمی‌گیرد که قبل از این به خاطر تخطی از حقوق بشر بر آن‌ها وضع شده‌است.

XS
SM
MD
LG