لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

صبح کابل: از دانش‌آموزان نباید استفاده سیاسی شود


شماری از روزنامه های چاپ کابل
شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز سه‌شنبه (۱۸ قوس) کابل در بیشتر مطالب خبری و تحلیلی خود به بررسی طرح جدید وزارت معارف و شدت جنگ در افغانستان پرداخته‌اند.

  • صبح کابل

روزنامه صبح کابل در سرمقاله خود با انتقاد از طرح جدید وزارت معارف، نوشته است که از دانش‌آموزان نباید استفاده سیاسی شود. به نوشته روزنامه، وزارت معارف بر اساس طرح جدید خود صنوف اول تا سوم مناطقی را که به مکتب دسترسی ندارند، به مساجد منتقل می‌کند.

نویسنده صبح کابل افزوده که این طرح در حالی اعلام می‌شود که تنها چند روز از توافق میان هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت و گروه طالبان در مورد کارشیوه مذاکرات در دوحه می‌گذرد. به نظر روزنامه، با آن‌که وزارت معارف گفته که این طرح در محلاتی عملی می‌شود که دسترسی به مکاتب کمتر است، اما در این مورد باید تجدید نظر صورت گیرد.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله خود نوشته که وزارت معارف معینیت تعلیمات اسلامی را لغو کرده و چند معینیت دیگر را با هم مدغم کرده است. به باور روزنامه، دلیل اصلی اتخاذ تصمیم تازه وزارت معارف مشکل اقتصادی است. مسیر معتقد است که دلایلی دیگری که در این زمینه مطرح شده، صرف برای توجیه این طرح‌ها است.

سرمقاله‌نویس مسیر باور دارد که کمک‌های خارجی در حال کم شدن است و حکومت جز کاهش مصارف چارۀ دیگر ندارد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد به بررسی افزایش حمله‌های گروه طالبان پرداخته و نوشته است که این حمله‌ها در حالی صورت می‌گیرد که امیدواری‌ها به مذاکرات صلح در قطر و برقراری آتش‌بس افزایش یافته است. روزنامه حمله دیروز به ولسوالی دامان ولایت کندهار و حمله‌های مشابه دگر را «جنایت بشری» خوانده و نوشته است که ادامه جنگ بیشتر از غیر نظامیان قربانی می‌گیرد.

نویسنده هیواد با اشاره به وضعیت امنیتی در افغانستان نوشته است که جامعه جهانی برای تامین صلح واقعی و پایدار در این کشور باید طالبان و حامیان این گروه را زیر فشار قرار دهد.

XS
SM
MD
LG