لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

امریکا ۱۰ کشور را در فهرست ناقضان آزادی مذهبی قرار داد


مایک پومپیو، وزیر خارجه امریکا
مایک پومپیو، وزیر خارجه امریکا

ایالات متحده امریکا ۱۰ کشور به شمول پنج همسایه افغانستان را در فهرست تخطی کننده‌های آزادی مذهبی قرار داده است.

ایران، پاکستان، چین، تاجیکستان و ترکمنستان در میان کشورهایی از سوی ایالات متحده شناخته شده‌اند که در آن‌ها آزادی‌های مذهبی نقض می‌شود.

در فهرست همچنان نام‌های برما، نایجیریا، کوریای شمالی، عربستان سعودی و اریتریا به عنوان ناقضان آزادی مذهبی دیده می‌شوند.

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا روز دوشنبه (۷ دسمبر) در مجموع ۱۰ کشور را که در آن‌ها نگرانی جدی از آزادی‌های مذهبی وجود دارد، معرفی کرد.

پومپیو در رشته تویت‌هایش نوشته که اقدام دیروز بر اساس قانون آزادی‌های بین‌المللی مذهبی سال ۱۹۹۸ به خاطر عدم تحمل و خشونت‌های دوامدار و فاحش در برابر این گونه آزادی‌ها به اجرا گذاشته می‌شود.

در خبرنامه وزارت خارجه امریکا هم آمده که اکنون روسیه، کیوبا، نیکاراگوا و کوموروس در فهرست نظارت ویژه ایالات متحده به خاطر چندین مورد تخطی از آزادی مذهبی قرار گرفته اند.

مایک پومپیو گفته است، این اقدام به منظور دفاع از کسانی صورت می‌گیرد که می‌خواهند آزادی مذهبی داشته باشند. به گفتۀ پومپیو، ایالات متحده به تعهد بی‌دریغش در این‌گونه آزادی‌ها متعهد است.

پومپیو در رشته تویت‌هایش نوشته که هیچ کشوری نباید گذاشته شود تا مردم را به خاطر باورهای‌شان مجازات کند یا به محاکمه بکشاند.

وزیر خارجۀ امریکا هشدار هم داده که قرار دادن برخی کشورها به عنوان ناقضان آزادی‌های مذهبی پیامی می‌رساند، این که ایالات متحده در صورت هر مورد نقض کننده اقدام می‌کند.

وزیر خارجه امریکا همچنان گفته است، القاعده، گروه دولت اسلامی معروف به داعش و طالبان در میان سازمان‌های افراطی شامل ساخته شده‌اند که باعث ایجاد نگرانی شدید در آزادی‌های مذهبی می‌شوند.

در اعلام روز دوشنبه مایک پومپیو، ازبیکستان و سودان از فهرست نظارت ویژه بیرون ساخته شده‌اند.

به گفتۀ پومپیو دولت‌های این دو کشور در جریان سال گذشته پیشرفت‌های مهم و مستحکم در راستای آزادی مذهبی داشته اند.

XS
SM
MD
LG