لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

عفو بین‌المللی: در مذاکرات دوحه به توقف خشونت و برقراری آتش‌بس اولویت داده شود


آرشیف، مذاکرات میان افغانان در قطر
آرشیف، مذاکرات میان افغانان در قطر

انتظار می‌رود مذاکره کننده‌های صلح دولت افغانستان و طالبان امروز چهارشنبه (۱۹ قوس) بحث‌های «مهم و جدی» را در قطر آغاز کنند.

آن‌ها می‌کوشند راه‌های پایان بخشیدن جنگ ۱۹ ساله در افغانستان را جست‌وجو کنند.

با وصف امضای موافقت‌نامۀ ایالات متحده و طالبان در بیست و نهم ماه فبروری برای آوردن صلح در افغانستان، هنوز از میزان خشونت‌ها در کشور کاسته نشده است.

امضای توافقنامه آوردن صلح به افغانستان میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه آوردن صلح به افغانستان میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

یک مقام سازمان عفو بین‌الملل از هیئت‌های مذاکره کنندۀ صلح دولت افغانستان و طالبان انتظار دارد که در میز مذاکرات به بحث روی توقف خشونت و برقراری آتش‌بس در این کشور اولویت دهند.

زمان سلطانی، محقق سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا دیشب به رادیو آزادی در این مورد بیشتر گفت: "ما شدیداً نگران گسترش خشونت‌ها در افغانستان هستیم. امیدوار هستیم که گفت‌وگوهای صلح باعث ختم خشونت‌ها و تلفات ملکی در افغانستان شود. ما به طور مشخص از طرف‌های منازعه می‌خواهیم که از هرگونه آسیب رساندن به افراد ملکی در افغانستان خودداری کنند."

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان بحث‌هایی را که امروز چهارشنبه آغاز می‌شود جدی و مهم خوانده است.

آقای عبدالله سه‌شنبه (۱۷ قوس) در کابل گفت، در نشستِ مذاکره کننده‌ها بحث‌هایی که خواست مردم است، مطرح خواهد شد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

او افزود، مردم می‌خواهند آتش‌بس برقرار شود.
عبدالله عبدالله، شنبه در نخستین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی خشونت‌ها را مانع اصلی در روند صلح دانست و گفت، ادامۀ خشونت باعث ناامیدی مردم شده است.

هاشم وحدت‌یار، رئیس انستیتوت امور جهانی در واشنگتن است.

او می‌گوید، طالبان بنابر چند دلیل آتش‌بس نمی‌کنند: "طالبان فکر می‌کنند که به اهداف خود خیلی نزدیک شده‌اند که راندن امریکایی‌ها از افغانستان و بازگشتاندن امارت به افغانستان است. اگر طالبان آتش‌بس اعلام کنند از این دو هدف خود خیلی دور می‌شوند."

سازمان ملل متحد در بیست و هفتم ماه آکتوبر با پخش گزارشی گفت، از میزان خشونت در افغانستان کاسته نشده است.

به گزارش این سازمان، از اول ماه جنوری تا سی ام ماه سپتمبر امسال بیش از ۲،۱۰۰ غیرنظامی در نتیجۀ جنگ در افغانستان کشته و اضافه از ۳،۸۰۰ فرد ملکی دیگر زخمی شده‌اند.

ایالات متحده و طالبان در بیست و نهم ماه فبروری موافقت‌نامۀ آوردن صلح به افغانستان را در قطر امضا کردند.

مایک پومپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده در چهارم ماه دسمبر در نشست امنیتی مجازی گفت، سطح بلند خشونت در افغانستان پذیرفتنی نیست.

مایک پومپیو، وزیر خارجه امریکا
مایک پومپیو، وزیر خارجه امریکا

او افزود، امیدوار است که دولت افغانستان و طالبان به بحث در مورد مسائل مهم چون برقراری آتش‌بس در سراسر افغانستان بپردازند.

بر اساس توافق ایالات متحده و طالبان، قرار بود مذاکرات بین افغان‌ها در دهم ماه مارچ امسال آغاز شود، اما بنابر یک سلسله اختلاف‌ها بر سر مواردی مثل چگونگی رهایی زندانیان و نیز اصول و چهارچوب مذاکرات، گفت‌وگوها ماه‌ها به تأخیر افتاد.

XS
SM
MD
LG