لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

مسیر به گفت‌وگوهای «جدی» نمایندگان حکومت و طالبان در قطر پرداخته است


برخی روزنامه‌های چاپ کابل
برخی روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل چهارشنبه (۱۹ قوس) عمدتاً به بررسی مذاکرات صلح افغانستان در قطر و آغاز برنامۀ «دسترخوان ملی» پرداخته اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله خود با اشاره به مذاکرات صلح در قطر نوشته که امروز بحث‌های «جدی» میان نمایندگان دولت و گروه طالبان صورت می‌گیرد.

روزنامه افزوده که موضوع گفت‌وگوی امروز هر دو طرف ترتیب فهرست موضوع‌های مورد بحث مذاکرات است.

به نوشته مسیر، گفت‌وگو در باره دستور کار مذاکره کنندگان در حالی آغاز می‌شود که هر دو طرف تحت فشار مردم به ویژه جامعه جهانی قرار دارند.

به نظر نویسنده، هدف از آوردن این فشارها این است که هر دو طرف انعطاف‌پذیر باشند و به تفاهم برسند.

سرمقاله‌نویس مسیر معتقد است که هر دو طرف می‌خواهند موضوع‌های مورد نظر خود را در دستور کار مذاکرات قرار دهند، اما شماری از موضوع‌هایی را هم مطرح می‌کنند که هدف از طرح آن‌ها تنها آوردن فشار علیه یک دیگر است و نه درج در دستور کار مذاکرات.

به نوشته مسیر، آزادی زندانیان طالبان، ساختار نظام سیاسی، قانون اساسی و سرنوشت حکومت کنونی از موضوع‌های پیشنهادی طالبان برای بحث در مذاکرات است.

روزنامه افزوده که موضوع‌های پیشنهادی دولت شامل آتش‌بس، رهایی زندانیان حکومت، سرنوشت جنگجویان طالبان و برخی مسایل می‌شود.

نویسنده مسیر تأکید کرده که هر دو طرف باید با صبوری آماده بحث بر موضوع‌های اختلافی باشند و از بحث بر سر موضوع‌های مشترک یا موضوع‌های کمتر اختلاف‌برانگیز آغاز کنند. روزنامه تأکید کرده که هر دو طرف باید بپذیرند که بدون تفاهم و صلح راه دیگری ندارند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد درخواست گروه طالبان برای آزادی هفت هزار زندانی این گروه را بررسی کرده و هشدار داده است که اگر آن‌ها رها شوند، در واقع تجربۀ «تلخی» تکرار می‌شود که در حال حاضر مردم «قیمت سنگین» آن را می‌پردازند.

سرمقاله‌نویس هیواد افزوده که در سال جاری طالبان امریکا را قانع کرد که با اعمال فشار بر حکومت افغانستان، پنج هزار زندانی این گروه را رها کند. به نظر روزنامه، این امر نه‌تنها جنگ را کاهش نداد، بلکه باعث شدت جنگ شد.

هیواد معتقد است که اگر صلح پایدار در کشور برقرار شود، حکومت افغانستان آماده است که نه‌تنها این هفت هزار زندانی، بلکه همه زندانیان گروه طالبان را آزاد کند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله آغاز برنامۀ «دسترخوان ملی» را بررسی کرده و نوشته که این برنامه دیروز به اجرا گذاشته شد و قرار است که در سراسر کشور به اجرا درآید.

به نوشته روزنامه، هدف از اجرای این برنامه، کمک خوراکی و صحی به چهارونیم میلیون خانواده است.

به نوشته هشت صبح، بر اساس این برنامه، پیش از این خانواده‌های فقیر در سراسر کشور شناسایی نشده‌اند. به باور سرمقاله‌نویس، هراس این وجود دارد که این کمک بانک جهانی به دست زورمندان بیفتد.

نویسنده هشت صبح هشدار داده که اگر این برنامه به صورت دقیق اجرا نشود، این احتمال وجود دارد که این برنامه به فساد آلوده شود و پول‌ها هدر رود، چیزی که روزنامه آن را «فساد تاریخی» خوانده است.

XS
SM
MD
LG