لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

جوانان خسته از جنگ: آتش‌بس زودهنگام و دایمی می‌خواهیم


آرشیف، ندای صلح خواهی زنان در جلال آباد
آرشیف، ندای صلح خواهی زنان در جلال آباد

سردار محمد سروری از ولایت‌ دور دست و از یک منطقۀ جنگی به کابل آمده‌ تا صدایش را به حکومت و طرف‌های درگیر جنگ برساند.

این جوان ۲۹ ساله‌ از مناطق جنگی بولان و چاه انجیر ولایت هلمند مجبور به فرار شده و به کابل آمده.

سردارمحمد می‌گوید که به دلیل جنگ خانواده‌اش از یک ولسوالی به ولسوالی دیگر بی‌جا می‌شود و از این وضعیت خسته شده‌اند: "ما بارها از طرف‌های جنگ خواستیم که آتش‌بس دایمی و جدی کنند. زمانی که برای مدت کوتاهی یعنی سه روز آتش‌بس شد طالبان و با سربازان ارتش برای چند دقیقه‌ای با هم نشستند، در یک جا و روی یک دسترخوان با هم غذا خوردند، اما زمانی که آتش‌بس پایان یافت، من شاهد بودم که یکدیگر را کشتند."

‎سردارمحمد سروری که در دوران کودکی معلول شده، می‌گوید که خانواده‌اش در بارۀ دلیل معلول شدنش چیزی به وی نگفته‌اند.

او که از ۱۴ سال به این‌سو در هلمند مشغول خیاطی است، می‌گوید که در این مدت جنگ‌های دوامدار را نیز تجربه کرده است.

از سوی دیگر، سیما رضایی ۱۸ ساله، دانش‌آموزش مرکز آموزشی کوثر دانش، می‌گوید که در زمان حملۀ سوم عقرب بر این کورس، صنفی‌هایش در پیش چشمانش کشته و یا زخمی شدند.

‎‎در این حمله پای‌های او آسیب دیدند: "در آن زمان شوک عصبی دیدم و زمانی که صدای شلیک گلوله و یا انفجار را بشنوم زیاد می‌ترسم."

‌‌‌ سیما می‌گوید از مرگ دوستان و هم صنفی‌های خود بسیار ناراحت است.

او هم از طرف‌های دخیل در جنگ می‌خواهد که به جنگ پایان دهند و آتش‌بس کنند.

اقارب جوانانی که در حملات انتحاری کشته شده اند برای اتحاف دعا بر سر قبر آنها رفته اند September14, 2020
اقارب جوانانی که در حملات انتحاری کشته شده اند برای اتحاف دعا بر سر قبر آنها رفته اند September14, 2020

‎این در حالی است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز چهارشنبه (۱۹ قوس) در نشست بزرگداشت از روز جهانی حقوق بشر و یادبود قربانیان در کابل، آمار تلفات غیرنظامیان در سال‌های اخیر را نشر کرد.

محمد نعیم نظری معاون و عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
محمد نعیم نظری معاون و عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

محمدنعیم نظری، معاون و عضو این کمیسیون به رادیوی آزادی گفت که در سال‌های اخیر غیرنظامیان زیادی کشته و زخمی شدند: " ‏در یازده سال گذشته ۳۰،۹۴۹ غیرنظامی در جنگ ‎#افغانستان کشته و ۶۱،۱۶۵ غیرنظامی زخمی شدند."

مسئولان کمیسیون حقوق بشر در این نشست از طرف‌های جنگ به ویژه از طالبان و حکومت خواستند که به حفاظت از جان غیرنظامیان در جنگ‌ اولویت دهند و سازمان‌های بین‌المللی و دیگر کشورها باید در روند صلح افغانستان همکاری کنند.

این کمیسیون همچنین انتقاد کرد که گفت‌وگوها میان حکومت افغانستان و طالبان تا به حال نتیجه نداده و جنگ هم هر روز در حال شدت گرفتن است.

این اظهارات کمیسیون مستقل حقوق بشر در حالی بیان می‌شود که به گفتۀ محمداشرف غنی رئیس جمهوری گفت‌وگو با طالبان پس از جنجال‌های زیاد به مرحلۀ دومش رسیده است.

پیش از این دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارش ۹ ماهه‌اش در بارۀ تلفات غیرنظامیان در افغانستان گفته بود که در این مدت بیش از ۵ هزار غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.‎‎

XS
SM
MD
LG