لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۱

بررسی دیدبان شفافیت افغانستان از "استراتیژی ملی مبارزه با فساد اداری" حکومت


آرشیف، نشست دیدبان شفافیت افغانستان در کابل
آرشیف، نشست دیدبان شفافیت افغانستان در کابل

دیدبان شفافیت افغانستان "استراتیژی ملی مبارزه با فساد اداری" حکومت را بررسی کرده است.

حکومت افغانستان در چارچوب حکومت وحدت ملی کم و بیش دو سال پیش در میزان ۱۳۹۶ تطبیق طرحی را به نام "استراتیژی ملی مبارزه با فساد اداری" آغاز کرد.

این برنامه برای دوسال ساخته شده بود و هدف از عملی کردن آن مبارزۀ جدی و معنادار حکومت با فساد گفته شده بود.

حالا دیدبان شفافیت افغانستان چگونگی عملی شدن این برنامه را بررسی کرده است.

این نهاد در روز جهانی مبارزه با فساد یافته‌های پژوهشش را زیر نام "بررسی استراتیژی ملی مبارزه با فساد اداری" همگانی کرد.

در این پژوهش چالش‌های عمده طرح و تطبیق استراتیژی ملی مبارزه با فساد اداری سال ۲۰۱۷ ـ ۲۰۱۹ بیان شده و آمده که این طرح مشکلات زیادی داشته و در کاهش فساد کمک شایانی نکرده‌است.

اکرام افضلی رئیس دیدبان شفافیت افغانستان در این باره گفت: "یک استراتیژی که بسیار به عجله ساخته شده؛ اصلاً من آن را استرا‌تیژی نمی‌گویم ما نظریات خود را با حکومت شریک کردیم؛ یک لیست بازهم از کار‌های پراگنده‌است که همه چیز را آورده و به روی کاغذ انداختند و با این رویکرد نمی‌شود با فساد مبارزه کرد."

اکرام افضلی رئیس دیدبان شفافیت افغانستان
اکرام افضلی رئیس دیدبان شفافیت افغانستان

حالا که حکومت افغانستان بازهم از برنامۀ تازۀ مبارزه با فساد با نام استراتیژی ملی مبارزه با فساد اداری ۲۰۲۱ ـ ۲۰۲۴ را عملی می‌سازد، دیدبان شفافیت افغانستان نگران کمی و کاستی های آن نیز است.

رای‌زنی اندک؛ عدم انجام مشوره؛ عدم تمرکز و نبود اولویت‌بندی؛ چالش‌های فرا راه تطبیق؛ توجه اندک به تجربه‌های بین‌المللی و مشارکت از فضای مدنی برخی از چالش‌هایی اند که از دید این اداره در استراتیژی کنونی نیز وجود دارد.

با این همه صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که نهادها پیش از پرداختن به چنین بررسی ها باید نخست تمامی مواردی را در نظر بگیرند که حکومت برای مبارزه با فساد اداری انجام داده است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری

آقای صدیقی افزود: " ما امید وار استیم نهادهای که در این زمینه فعالیت دارند آن‌ها به اسناد و شواهد نگاه کنند که در آن تمام جزییات و حکومت افغانستان در مبارزه با فساد آمده و آن تمامش نتایج تلاش‌های حکومت افغانستان در این قسمت است ما کاملاً متعهد استیم و در این قسمت تلاش‌های زیادی را به خرچ دادیم."

این در حالی است که پیش از این هم انتقادهایی از کار حکومت در مبارزه با فساد اداری وجود داشته اند.

ادارۀ بازرس ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان، "سیگار" در نامه‌ای چندی پیش به مسئولان امریکایی نوشت که عملکرد حکومت افغانستان در مبارزه با فساد گسترده، موثر نبوده است و بیشتر اصلاحات و مبارزه در این زمینه در حد" برگزاری جلسه‌ها و نوشتن قواعد روی کاغذ" محدود مانده است.

شاخص فساد سازمان شفافیت بین‌المللی نشان می‌دهد که افغانستان پارسال از صد امتیاز شانزده امتیاز گرفته بود و از میان ۱۸۰ کشور جایگاه ۱۷۳ را از آن خود کرده بود.

گزارش: مهناز نوری

XS
SM
MD
LG