لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

کارزار منع خشونت دربرابر زن امروز در کابل پایان یافت


امروز دهم دسمبر در روز جهانی حقوق بشر کارزاری ۱۶ روزه منع خشونت علیه زنان پایان یافت. 
امروز دهم دسمبر در روز جهانی حقوق بشر کارزاری ۱۶ روزه منع خشونت علیه زنان پایان یافت. 

کارزار ۱۶ روزه منع خشونت دربرابر زن امروز پنجشنبه در کابل پایان یافت.

امروز دهم دسمبر در روز جهانی حقوق بشر کارزاری ۱۶ روزه منع خشونت علیه زنان پایان یافت.

این کارزار از سوی شبکه زنان افغان در تاریخ ۲۵ ماه نومبر به راه انداخته شد.

مسئولان این نهاد می‌گویند که در این کارزار ۱۶ روزه که افزون بر پایتخت در هفت زون کشور یعنی ننگرهار، مزار شریف،کندهار، پکتیا، هرات، بامیان و کندز راه اندازی شده بود، به طریقه‌های گونه‌گون به مردم آگاهی‌دهی شد.

مشعل روشن رئیس شبکه زنان افغان در این نشست گفت: "به باور ما نشر پیام‌ها، نشر پیام‌های صوتی، نشر بلبوردها در آگاهی‌دهی، دادخواهی و در توجه مسئولان به کاهش خشونت‌ها و مسئولیت‌های‌شان مفید و مثمر می‌باشد."

بانوان افغان
بانوان افغان

این نهاد در اعلامیه از حکومت، نهادهای عدلی و قضایی، وزارت امور داخله و سازمان ملل متحد خواسته تا به پرونده‌های خشونت در برابر زنان و مشکل‌های خانوادگی آنان رسیدگی شده و با راه‌اندازی برنامه‌های ملی زنان را در رسیدن به عدالت کمک کنند.

آنان خواستار طرح و تصویب قانون مصوونیت فعالان حقوق بشر نیز شدند.

در همین حال بی‌بی گل غنی بانوی نخست در پیام فرستاده شده به این مناسبت، انتخاب نشدن نامزد وزیران زن را خشونت در برابر زنان دانست.

بی‌بی گل غنی بانوی نخست افغانستان
بی‌بی گل غنی بانوی نخست افغانستان

یلدا شریفی مشاور بانوی نخست بخشی از پیام او را چنین خواند: "طوری که شما همه در جریان هستید که هفته قبل با تبدیل نمودن شماری زیادی از رای اعتماد نامزد وزیر زن به رای باطل، پارالمان افغانستان نه تنها قانون را مراعت ننموده، بلکه مرتکب خشونت علیه زنان شد."

از سویی هم ولسی جرگه افغانستان با رد این گفته‌ها می‌گوید که آنان نتوانستند قناعت نمایندگان را کسب کنند.

حجت‌الله خردمند نایب منشی ولسی جرگه روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت: "نامزد وزیران مرد نیز رای نگرفتند پس ما این را خشونت در برابر مرد بگوییم؟ این را من رد می‌کنم، وزاری که از پارالمان رای نگرفتند این مشکل خود‌شان بوده که نتوانستند قناعت نمایندگان را فراهم بکنند و رای بگیرند. "

او افزود که از حکومت هم می‌خواهند هر چه زودتر نامزد وزیران دگر را به پارالمان معرفی کند تا موضوع سرپرستی پایان یابد.

روز گذشته محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور نیز با پشتیبانی از رنگینه حمیدی نامزد وزیر معارف و حسینه صافی نامزد وزیر امور زنان گفته بود که آنان پاک، ملی و اصولی کار کرده اند و حمایت گروه رهبری دولت افغانستان را دارند.

هرچند شماری دگری نیز آن را نوع خشونت دربرابر زن خوانده بودند اما این موضوع در افغانستان گسترده تر است.

آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که از ماه جنوری تا اکتوبر سال ۲۰۲۰ در این نهاد ۳ هزار ۴۷۷ پرونده خشونت در برابر زن ثبت شده که ۱ هزار ۲۴۱ آن خشونت فزیکی است.

این کمیسیون می‌گوید که این رقم در مقایسه به سال پیش حدود ۱۱ درصد کاهش یافته که دلیل آن از دید این نهاد، محدودیت دسترسی به نهادهای عدلی و قضایی و گسترش ویروس کرونا است.

گزارش: مهناز نوری

XS
SM
MD
LG