لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

مقام‌ها: قاتلان مظنون الیاس داعی و ملاله میوند بازداشت شده اند


الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی
الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی

حکومت افغانستان از بازداشت قاتلان مظنون دو خبرنگار، (ملاله میوند) و (الیاس داعی) خبر می‌دهد.

والی ننگرهار شب گذشته گفت که دوتن به ارتباط قتل ملاله میوند خبرنگار و گرداننده رادیو تلویزیون انعکاس و رانندۀ وی بازداشت شدند.

ضیاءالحق امرخیل به رادیو آزادی گفت که این افراد ازسوی امنیت ملی بازداشت و به‌جرم خود اعتراف کرده اند.

ضیاالحق امرخیل والی ننگرهار
ضیاالحق امرخیل والی ننگرهار

آقای امرخیل گفت: "خوشبختانه ما توانستیم، شام امروز قاتلان گرفتار شدند دونفر، و در تحقیقات ابتدایی اقرار کردند، اما بیشتر ان‌شاءالله جستجوی دیگر هم جریان دارد که اگر پشت پرده کسانی یا گروپ‌های دیگر هم باشند دستگیر می‌شوند."

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله سپس گفت که قاتلان ملاله میوند و همکار وی شام دیروز در مربوطات ناحیه سوم شهر جلال‌آباد بازداشت شدند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله

او گفت تحقیقات از افراد بازداشت شده جریان دارد و ویدیوی اعترافات نشر خواهد شد.

آقای آرین افزود: "یک‌تن از طالبان که در قتل یک ماه پیش محمد الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند مستقیماً دست داشت بازداشت شد و به جرم خود اعتراف کرد.

او افزود: "قاتل الیاس داعی را بازداشت کردیم و در اعترافات خود گفته که این کار را انجام داده و همکارهایی هم او قلمداد کرده که ما بحث را به عنوان یک موضوع انکشافی تلاش می‌کنیم که اعضای این شبکه را بازداشت کنیم."

طالبان دست داشتن درحمله بر الیاس داعی را رد کرده اند.

قبل ازاین هم مقامات از بازداشت یکتن به ارتباط قتل داعی خبرداده بودند ولی روشن نیست کسی که آقای آرین به آن اشاره می‌کند عین شخص است یا دیگری.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری چند روز پیش گفته بود شبکه ای که در قتل داعی دست داشته شناسایی شده و اعضای آن بزودی بازداشت خواهند شد.

دواخان مینه پال
دواخان مینه پال

در حالیکه مسئولیت قتل داعی را هنوز کدام گروه ادعا نکرده، جناح خراسان گروه دولت اسلامی داعش مسئولیت قتل دیروز ملاله میوند را ادعا کرد.

ویب سایت اعماق منسوب به گروه دولت اسلامی ملاله میوند ۲۴ ساله را "خبرنگار طرفدار رژیم "عنوان کرد.

با کشته شدن او شمار خبرنگارانی که امسال در افغانستان کشته شدند به ۱۰ نفر رسید.

از جمله دریک ماه گذشته سه خبرنگار درافغانستان کشته شدند، الیاس داعی درهلمند، یما سیاووش گرداننده پیشین طلوع نیوز درکابل و دیروز هم ملاله میوند درشهر جلال آباد.

حکومت افغانستان، سفارت جرمنی، اتحادیه اروپا و سفارت بریتانیا حملات فزاینده بر خبرنگاران و فعالان را محکوم کردند.

شیرشاه همدرد رئیس کمیتۀ مصونیت خبرنگاران در زون شرق به رادیو آزادی گفت که ملاله میوند تنها خبرنگار یا نطاق رادیو تلویزیون نبود او یک فعال مدنی هم بود که همواره از حقوق زنان دفاع می‌کرد.

XS
SM
MD
LG