لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

دانش: صدا بلندکردن اقلیت‌های قومی نباید نفاق‌افگنی تلقی شود


 سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان
سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوی افغانستان گفته که مواد مهمی از احکام قانون اساسی این کشور در مورد حمایت از اقلیت‌ها اجرا نشده است.

آقای دانش روز یک‌شنبه (۲۳ قوس) در همایش با عنوان «کنفرانس ملی اقلیت‌های آسیب‌پذیر افغانستان و روند صلح» تأکید کرد که همۀ اقلیت‌های این کشور حق دارند که برای تامین حقوق خود به‌ویژه در روند صلح صدا بلند کنند و نباید این صدا نفاق‌افگنی تلقی شود.

آقای دانش در این همایش که از سوی "موسسه حقوق بشر و محو خشونت" برگزار شد، گفت که دولت‌ها حق ندارند که در برابر اقلیت‌ها تبعیض اعمال کنند: "دولت‌ها حق ندارند که در مقابل اقلیت‌ها اعمال تبعیض کنند. تبعیض به هرمعنایی که تعریف شود، چه ایجاد محدودیت و یا هم پایه‌ریزی معیارهایی که بر اساس نژاد، رنگ، قومیت، مذهب و یا هر حالت دیگری باشد."

معاون دوم ریاست جمهوری گفت که در کنوانسیون‌های جهانی نیز بر رعایت و تامین حقوق اقلیت‌ها تاکید شده. به گفته او، ۹۱ درصد جمعیت تمام کشورها متکی به تنوع زبانی، فرهنگی و مذهبی هستند.

آرشیف، گفتگوهای صلح میان افغانان در قطر
آرشیف، گفتگوهای صلح میان افغانان در قطر

آقای دانش گفت که اقلیت‌ها در افغانستان حق دارند که در روند صلح اشتراک معنی‌دار داشته باشند و برای تامین حقوق خود در این روند تلاش کنند.

از سوی هم رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، از طریق آنلاین در این نشست تاکید کرد که حقوق اقلیت‌ها، حقوق بشر و حقوق زنان در روند صلح و افغانستان پساصلح باید تضمین شود.

در همین حال، سیما سمر وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌الملل گفت که هیچ قومی در افغانستان نمی‌تواند ادعا کند که اکثریت است و به هیچ عنوانی نباید حقوق و آزادی مردم به ویژه اقلیت‌ها محدود شود.

بانو سمر می‌گوید: "افغانستان کشوری است ساخته از اقلیت‌ها. یعنی هیچ قومی در این کشور ادعا کرده نمی‌تواند که اکثریت است در افغانستان. ممکن تعداد آن بیشتر باشد، اما اکثریت مطلق هیچ قوم در این کشور نیست. زیبایی افغانستان هم در این است که از قوم‌های رنگارنگ و یا هم از زبان و فرهنگ رنگارنگ ساخته شده است."

سیما سمر، وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌الملل
سیما سمر، وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌الملل

او تاکید کرد که اقلیت‌ها در افغانستان حق دارند که در روند صلح و تمام تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حضور داشته باشند و از همه خدمات به گونه یک‌سان بهره ببرند.

در این نشست بانو عالمه، معین وزارت دولت در امور صلح گفت که در روند صلح نقش تمام اقشار و اقلیت‌های افغانستان در نظر گرفته شده و حقوق آن‌ها هرگز به معامله گرفته نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG