لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

۱۲۰۹ کارمند برکنار شده: در مورد عزل ما باید وضحات داده شود


شماری از کارمندان وزارت معادن و پترولیم در اعتراض به برکناری صدها کارمند این وزارت همایش اعتراضی برگزار کردند.

این کارمندان امروز دوشنبه (۲۴ قوس) در همایش مسالمت‌آمیز اعتراضی در برابر وزرات معادن و پترولیم خواستار توضیح مقام‌های این وزارت شدند.

آنان می‌گویند رهبری وزارت معادن و پترولیم بی‌دلیل موجه ۱۲۰۹ کارمند را اخراج کرده‌است.

عزیز‌الله که ۱۶ سال در این وزارت کار کرده، به رادیو آزادی می‌گوید: "همه این‌ها در تشکیل ۱۴۰۰ به تنقیص برابر شدند. تمام این‌ها مسلکی هستند و بدون اینکه با مدیران‌شان مشوره شود، به تنقیص برابر شدند و مسلک و تخصص‌شان هیچ در نظر گرفته نشده. به کدام دلیل ما را اخراج می‌کنند و چرا؟ سن ما هم که به تقاعد برابر نیست."

مسکا این اقدام وزارت معادن را اخراج کارمندان با تجربه‌ می‌داند: "استدلال اصلی‌شان این است که تشکیل را تغییر داده‌اند و کسانی زیادی اضافه بست شده‌اند. می‌خواهند به جای ما کسان دیگری را بیاورند. این یک برخورد سلیقه‌ای است."

معترضان تأکید می‌کنند که اگر به خواست‌های‌شان رسیدگی نشود، دست به اعتراض‌های گسترده‌تر خواهند زد.

اما وزارت معادن و پطرولیم این ادعاهای آنها را درست نمی‌داند.

عبدالقدیر مطفی، سخنگوی این وزارت می‌گوید این اقدامات به هدف آوردن اصلاحات روی دست گرفته شده است.

عبدالقدیر مطفی
عبدالقدیر مطفی

به گفته آقای مطفی، ۵۱۲ کارمند به اداره ملی تنظیم نفت و گار معرفی شده‌اند: "وزارت معادن و پطرولیم در ساختار خود برخی تغییرات آورده است، در مجموع بیش از ۶۰۰ بست خالی در این وزارت وجود داشت که سال‌ها دست نخورده باقی مانده بود که از تشکیل ما حذف شد. بیش از ۵۰۰ بست دیگر به اداره تنظیم نفت و گار انتقال یافت و ۲۰۵ کارمند دیگر که غیر مسلکی بودند و در بخش‌های کلیدی کار می‌کردند، اخراج و بست‌های‌شان به داوطلبی رفت."

آقای مطفی همچنان گفت کسانی که به سن بازنشستگی رسیده، بازنشسته می‌شوند.

وی افزود هدف این اقدام ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد واجد شرایط در این بخش بوده است.

محمدهارون چخانسوری، نامزد وزیر معادن و پترولیم دو هفته پیش پس از دریافت رای اعتماد از ولسی جرگه، از اصلاحات عمیق در این وزارتخانه صحبت کرد، اما اولین اقدام وی با واکنش جدی روبه‌رو شد.

XS
SM
MD
LG