لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۲

زلمی خلیل‌زاد: ادامه جنگ‌ها در افغانستان تأسف‌بار است


زلمی خلیل‌زاد
زلمی خلیل‌زاد

نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان از ادامه جنگ‌ها در افغانستان ابراز تأسف کرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد شام دوشنبه (۲۴ قوس) در تویترش نوشت در حال حاضر به حل سیاسی، کاهش خشونت و آتش‌بس نیاز فوری است.

حبیبه سرابی یک عضو هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان در قطر روز یک‌شنبه گفت، در بحث‌های‌شان با نماینده‌های طالبان، روی پایان یافتن جنگ و برقراری آتش‌بس بحث می‌کنند.

حبیبه سرابی، عضو هئیت گفتگو کننده حکومت افغانستان
حبیبه سرابی، عضو هئیت گفتگو کننده حکومت افغانستان

گفت‌وگوهای دو جانب که از ۱۲ سپتمبر امسال در قطر آغاز شده، اکنون وارد وقفۀ سه هفته‌ای شده‌است. انتظار می‌رود هیئت دولت افغانستان برای مشوره‌های بیشتر امروز وارد کابل شود.

با آن‌که از آغاز گفت‌وگوهای غیر رسمی بیشتر از سه ماه سپری شده، میدان‌های جنگ در افغانستان همچنان داغ است و بیشتر بار جنگ را غیر نظامیان به دوش می‌کشند.

در تازه‌ترین مورد ادعا شده که ۱۱ غیر نظامی در نتیجه بمباران در ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار کشته شده‌اند.

عبدالصمد یک باشنده روستای ده سبز ولسوالی ارغنداب می‌گوید، بمباران شنبه شب رخ داد. به‌گفتۀ او در میان قربانیان سه زن هم شامل اند.

اما مقام‌های امنیتی کندهار گفته اند که غیر نظامیان نه در نتیجه بمباران هوایی، بلکه در انفجار موتر بمب‌گذاری شده توسط طالبان کشته شده‌اند.

طالبان ادعا می‌کنند که در بمباران ۱۳ غیر نظامی به شمول کودکان کشته شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز دوشنبه گفت، یافته‌های ابتدایی آن‌ها نشان می‌دهد که در رویداد ولسوالی ارغنداب، غیر نظامیان به شمول کودکان آسیب دیده‌اند. به‌گفتۀ کمیسیون، در مورد عامل این رویداد گزارش‌های ضد و نقیض نشر شده‌است.

گل احمد کمین نماینده ولایت کندهار در ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، شمار تلفات غیر نظامیان در حمله ولسوالی ارغنداب زیاد است.

آقای کمین گفت: "شمار تلفات در ارغنداب بیشتر از این است. رویداد اندکی رسانه‌ای شد، زیرا در میان قربانیان زنان و کودکان شامل اند. تلفات غیر نظامیان در مجموع زیاد است که آمار آن در دست رسانه‌ها قرار نگرفته، زیرا وضعیت جنگی است. اکثریت کوچه‌ها و باغ‌ها با ماین پوشیده‌اند. بیشتر مردم در نتیجه انفجار ماین و یا هم در جنگ رو در رو کشته شدند، زیرا از خانه‌های مردم به عنوان سنگر استفاده می‌شود."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز دوشنبه در اعلامیه‌اش با اشاره به تلفات غیرنظامیان در ولایت لغمان هم گفت، از جوانب دخیل در جنگ می‌خواهد تا به مصئونیت مردم توجه جدی کنند.

در این میان جنرال سکات میلر قوماندان عمومی نیروهای بین‌المللی در افغانستان، خواهان پایان یافتن جنگ‌ها در این کشور شده‌است.

جنرال سکات میلر
جنرال سکات میلر

میلر در پیامی که دیروز در صفحه تویتر ناتو نشر شد، گفته است، اگر طالبان خشونت‌ها را کاهش ندهند، نگرانی‌اش از این است که فرصت‌های به دست آمده پس از نزدیک به ۲۰ سال از دست خواهد رفت.

گروه طالبان، نیروهای افغان و بین‌المللی را مسئول افزایش خشونت‌ها در افغانستان می‌داند.

XS
SM
MD
LG