لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

جو بایدن: دموکراسی در برابر تلاش‌های ترمپ غالب شد


دونالد ترمپ، رئیس جمهور فعلی (راست) و جو بایدن رئیس جمهوری منتخب امریکا
دونالد ترمپ، رئیس جمهور فعلی (راست) و جو بایدن رئیس جمهوری منتخب امریکا

جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده که دیروز دوشنبه (۱۴ دسمبر) برنده‌ی آرای الکترال کالج یا هیئت انتخاباتی اعلام شد گفته است، دموکراسی در برابر تلاش‌های دونالد ترمپ جهت معکوس ساختن نتایج انتخابات ریاست جمهوری غالب شد.

بایدن این موضوع را دیروز در سخنرانی خطاب به ملت بعد از آن ابراز کرد که الکتورها یا اعضای هیئت گزینش، پیروزی وی در انتخابات سوم نومبر را رسماً تأیید کردند.

بایدن در سخنرانی از شهر زادگاهش ویلمینگتن در ایالت دلاویر گفت، در این مبارزه برای روح امریکا، دموکراسی غالب شد.

بایدن افزود: «مردم رای دادند، اعتقاد به نهادها برقرار است، سلامت انتخابات دست نخورده باقی‌مانده و حال زمان فصل جدید است، فصل اتحاد و شفا یابی.»

جو بایدن
جو بایدن

بایدن افزود، تفاوت ۲۳۲-۳۰۶ در آرای کالج انتخاباتی مشابه رقمی است که در سال ۲۰۱۶ ترمپ را برنده ساخته بود، چیزی که در آن وقت جمهوریخواهان آن را یک پیروزی بزرگ خوانده بودند.

بایدن همچنان ترمپ و متحدین‌اش را به سبب مخالفت با خواست مردم امریکا و عدم پذیرش نتایج انتخابات مورد انتقاد قرار داد.

وی عریضه ایالت تگزاس را که از ستره محکمه امریکا خواهان رد آرای بایدن در چندین ایالت شده بود، یک موقف افراطی خواند که به گفته او هرگز شاهد آن نبوده‌اند.

بایدن گفت اگر این عریضه یا دادخواست از سوی ستره محکمه به تاریخی یازدهم دسمبر رد نمی‌شد، آرای ۲۰ میلیون امریکایی می‌توانست لغو شود.

وی همچنان از کارمندان مراکز انتخاباتی ابراز سپاس کرد که باوجود تهدید کرونا کار کردند.

او گفت، مشعل دموکراسی در امریکا مدت‌ها پیش روشن شده بود و حال می‌دانیم که نه یک بیماری همه ‌گیر و نه هم سوء استفاده از قدرت می ‌تواند این مشعل را خاموش کند.

این اظهارات بایدن در حالی ایراد شد که ترمپ به ادعایش در مورد پیروزی در انتخابات ادامه داد و دیروز در رشته تویت‌هایی از تقلب در انتخابات یاد کرده و نوشته بود "تایید نتایج انتخابات یک جرم سنگین و قابل مجازات است".

ویلیام بار
ویلیام بار

ترمپ همچنان استعفای لوی سارنوال ویلیام‌بار را بعد از آن اعلام کرد که با وی در قصر سفید دیداری داشت.

ترمپ استعفانامه لوی سارنوال بار را همراه با تویتی نشر کرده و نوشته که با وی دیدار خوبی داشت و بار یکی از سرسخت‌ترین متحدین رئیس جمهور بود و ۲۳ دسمبر آخرین روز کاری‌اش خواهد بود.

XS
SM
MD
LG