لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

"کشته شدن عزیز یولداش از تهدیدات امنیتی در فاریاب نکاسته است"


آرشیف
آرشیف

مقام‌های محلی فاریاب می‌گویند که به دنبال کشته شدن یکی از چهره‌های کلیدی وابسته به تحریک اسلامی اوزبیکستان عدۀ از جنگجویان خارجی به رهبری جمعه بای از ولسوالی غورماچ به مناطق کوهستانی متواری شده اند.

در ماه عقرب وزارت دفاع افغانستان گفت که عزیز یولداش در عملیات نیروهای افغان در ولسوالی غورماچ فاریاب کشته شد. در خبرنامه وزارت دفاع افغانستان آمده بود که عزیز یولداش فرزند طاهر یولداش رهبر پیشین تحریک اسلامی اوزبیکستان بود.

نقیب‌الله فایق والی فاریاب به رادیو آزادی گفت کشته شدن عزیز یولداش بر جنگجویان تاثیر گذاشته اما او افزود که تهدیدات امنیتی هنوز پا برجاست: " اوزبیکستانی‌ها کلاً ترسیده که مبادا کشته شوند راپور ها می‌رسانند که خود جمعه بای وکسانی‌که در غورماچ بودند غورماچ را ترک کردند به قسمت‌های قیصار و المار آمده اند اما آنچه که توقع می‌رفت تغییرات بیاید نیامده است."

نقیب‌الله فایق والی فاریاب
نقیب‌الله فایق والی فاریاب

فایق می‌گوید جنگجویان خارجی در فاریاب با طالبا محلی در ارتباط هستند. وی می‌گوید اتباع خارجی بیش از یکسال گذشته با ۱۴۰ خانواده از طریق مناطق کوهستانی غور و سرپل به فاریاب آمده به ولسوالی‌های غورماچ، قیصار و المار جابجا شده بودند.

آقای فایق می‌افزاید جمعه بای ماین ساز ماهر است و هنوز هم طالبان از ماین‌های آن استفاده می‌کنند: "در سال‌های اخیر تهدید کلان همین جمعه بای بوده که در حملات اشتراک می‌کند به طالبان استفاده از بز بزک را آموزش می‌دهد و همچنان بمب‌گذاری هاموی های که از بمب پُر شده انفجار می‌دهند هیمن جمعه بای می‌کند."

برخی از مردم در ولسوالی غورماچ می‌گویند که از یک ماه به این طرف جنگجویان خارجی را در بازار ولسوالی نمی‌بینند. وحیدالله دکاندار محلی در بازار غورماچ چنین گفت: "بیش از این اتباع خارجی مسلح می‌آمدند و از ما سودا می‌گرفتند آنان سلاح داشتند و با طالبان محلی یکجا گشت می‌کردند و اما حالا بیش از یک ماه می‌شود که نمی آیند و یا حداقل من نمی‌بینم شان."

گروه طالبان اظهارات مقام‌های محلی فاریاب را رد می‌کنند. ذبیح الله مجاهد یک سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت نا ممکن است که در صفوف شان اتباع خارجی که بر داعش فعالیت داشته باشد جا بگیرد.

مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغان‌ها در قطر 12.9.2020
مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغان‌ها در قطر 12.9.2020

با وصف افتتاح مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان در ۱۲سپتمبر در دوحه قطر، در داخل افغانستان از میزان جنگ بین نیروهای افغان و طالبان چندان کاسته نشده است، طبق توافق ایالات متحده امریکا و طالبان در ماه فبروری در دوحه، واشنگتن نیروهایش را تا میانه سال ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون می‌کند به شرط آنکه طالبان به وعده‌ای شان وفا کنند. طالبان گفته اند که به هیچ گروه تروریستی اجازه نمی‌دهند تا از خاک افغانستان علیه منافع ایالات متحده و متحدانش اقدام کند.

اما فایق شک دارد، او به رادیو آزادی گفت، جوانانی‌که از بیکاری به صفوف طالبان پیوسته اند بعد از به نتیجه رسیدن گفت‌وگوی های صلح آنان به گروه‌های تروریستی دیگر ممکن شامل شده تهدید ها همچنان باقی خواهند ماند.

XS
SM
MD
LG