لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

نگرانی بانوی نخست افغانستان از بگومگوهای روی طرح حکومت موقت


بی‌بی‌گل غنی بانوی نخست افغانستان
بی‌بی‌گل غنی بانوی نخست افغانستان

بانوی نخست افغانستان می‌گوید اگر حکومت موقت تشکیل شود قانون اساسی و دستاورد‌های ۱۹ سال از بین خواهند رفت.

بی‌بی‌گل غنی بانوی نخست کشور در گفت‌وگوی ویژه‌ی امروز (پنج‌شنبه، ۲۷ قوس) به رادیو آزادی نگرانی خود را از بگومگوها دربارۀ تشکیل حکومت موقت در افغانستان بیان کرد.

او گفت با تشکیل حکومت موقت دستاورد‌های ۱۹ سال گذشته و قانون اساسی که حامی زنان است؛ از میان خواهد رفت.

او افزود: "مشوره خانم‌ها این است که به لحاظ خدا این را نکنید، این بسیار خطرناک است. حکومت موقت به اساس قانون اساسی نمی‌آید؛ از خاطری که در میان آن نیست. اگر حکومت موقتی بیاید این دستاورد‌ها از بین می‌رود."

این در حالیست که پس از آغاز گفتگوهای میان افغانان هرازگاهی بحث هایی دربارۀ ایجادحکومت موقت میان زبان‌زد سیاسیون کشور شده است اما این موضوع تاکنون از سوی هیچ یک (حکومت افغانستان)، (جامعۀ جهانی) و (طالبان)، تائید نشده است و حکومت همواره آن را رد کرده است.

وحید عمر: ‌ایجاد حکومت موقت در این‌کشور یک خیال کاذب است

رولا غنی در این گفتگوی ویژه با رادیو آزادی می‌افزاید که اساس فکر طالبان تاهنوز به گونه‌ی پیشین است، آنان از حکومت‌داری آگاه نیستند و از این رو نمی‌توانند حکومت‌داری کنند.

بانوی نخست کشور می‌گوید حلقه‌هایی در عقب طالبان هستند که آنان را به برپا کردن حکومت اسلامی با تعریفی که طالبان دارند و تضعیف نظام کنونی افغانستان تشویق می‌کنند، اما او از این حلقه‌ها نام نمی‌برد.

طالبان این گفته‌های خانم غنی را رد می‌کنند و می‌گویند گفته‌های او غیرمسئولانه است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی در یک پیام صوتی گفت که او با ارزش‌های دینی و سنتی افغانستان بلد نیست و دراین باره غیرمسئولانه گپ می‌زند.

بانوی نخست کشور با انتقاد از ولسی جرگه نیز ادعا می‌کند که این جرگه به مکان خرید و فروش رای تبدیل شده‌است.

او می‌افزاید: "ولسی جرگه هستند باید احترامانه بحث کنند مغز موضوع را بفهمند اما اونا به یک میدان فروش و خرید تبدیل شده در گزینش که کی را تائید و کی را رد کرده است."

اما ولسی جرگه افغانستان این ادعای بانوی نخست را رد می‌کند و می‌گوید که معیار گزینش این جرگه پول نبوده‌است.

حجت‌الله خردمند نایب منشی ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت: "وزرای که از پارلمان رای گرفتند تعدادی زیادی از آنان سرمایه‌دار نبودن و نیستند و پولی برای خریدن رای نداشتند اگر قرار می بود که در پارلمان رای‌ براساس پول می‌بود و معیار پول می‌بود باید بسیاری از نامزد وزرا از پارلمان رای نمی‌گرفتند."

حجت‌الله خردمند
حجت‌الله خردمند

گفتگوها میان حکومت افغانستان و طالبان در بیست و دوم ماه سنبله در دوحه افتتاح شد و هردو طرف پس از ماه گفتگو بر کارشیوۀ اجندای اصلی گفتگوها توافق کردند.

با آغاز این گفتگوها نگرانی‌ها از نتایج پایانی این مذاکرات و افغانستان پسا از این مذاکرات وجود داشته؛ این نگرانی‌ها بیش از همه در زنان تبارز داشته‌است – قشری که به باور شماری بیشترین آسیب را در چندین دهه درگیری در افغانستان دیده است.

مهناز نوری

XS
SM
MD
LG