لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

نیویارک تایمز: جنگ افغانستان به جوبایدن میراث می‌ماند  


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز یک مطلب به قلم ایلیوت اکرمن یک نظامی وعضو سابق استخبارات امریکا نشر کرده که درافغانستان و عراق وظیفه اجرا کرده است.

او نوشته است که جنگ افغانستان که طولانی‌ترین جنگ خارجی امریکا پنداشته می‌شود به جوبایدن رئیس جمهور منتخب این کشور به میراث می‌ماند.

نویسنده می‌افزاید که بایدن قرار است جنگ را پایان بخشد واین راهم مشخص سازد که رسیدن به پایان جنگ چگونه خواهد بود .

پروسۀ صلح که رئیس جمهور فعلی دونالد ترمپ با طالبان آغاز کرده به رئیس جمهورآینده واگذار خواهد شد و شمار سربازان هم از رقم کنونی کاهش یافته خواهد بود.

آقای اکرمن به این باور است چالشی بزرگی که جوبایدن به آن روبرو خواهد شد نظرمردم عام درامریکا است که هم خواهان برگشت سربازان به کشور اند وهم می‌خواهند که این سربازان با خاتمۀ جنگ به کشور خود برگردند.

این نظامی کارکشته امریکا که ۵ بار برای خدمت به افغانستان وعراق رفته است درادامه می‌نویسد که اگر هدف این باشد که همۀ سربازان امریکایی از افغانستان خارج شوند جنگ دراین کشورچندین سال آینده ادامه خواهد یافت، تا اینکه طولانی ترین جنگ خارجی امریکا دایمی خواهد شد.

ایلیوت اکرمن درپایان مطلب خود می نویسد که حدود چهل هزار سرباز امریکایی دراروپای غربی مستقر اند وازادامۀ صلح چندین نسل درکشورهای حمایت کرده که شاهد جنگ جهانی دوم بودند.

همچنین سی هزار سرباز امریکایی از چندین دهه درکوریای جنوبی مستقر اند وامنیت منطقه را تامین کرده اند.

آقای اکرمن می افزاید که هیچ کسی شاهد جنگ دراین مناطق نیست، ولی اکثریت می‌پذیرند که حضور نیروهای امریکایی درآرامی این مناطق وثبات خود امریکا وجهان نقش مهم داشته است.

  • دیفنس ون

دراین میان نشریۀ دیفنس ون می‌نویسد که جنرال مارک میلی لوی درستیزاردوی امریکا چند هفته قبل از انتقال قدرت درواشنگتن به قطر و کابل رفته است.

نشریه می‌افزاید که جنرال میلی دربارۀ کاهش نیروهای امریکایی وادامه خشونت درجنوب افغانستان هفتۀ جاری درقطر با طالبان و روز چهارشنبه با رئیس جمهور غنی درکابل ملاقات کرده است.

دیفینس ون می‌نویسد که ملاقات جنرال میلی با طالبان دونیم ساعت طول کشید واین دومین گردهمایی وی به ارتباط صلح با طالبان بود.

نشریه می‌نویسد که جنرال میلی اولین لوی درستیز امریکا است که با طالبان ملاقات می‌کند.

او به خبرنگاران گفته است که مهم‌ترین موضوع گفتگوی وی با طالبان وحکومت افغانستان این بود که خشونت باید کاهش یابد وتلاش‌های دیگر به همین موضوع وابستگی دارد.

XS
SM
MD
LG