لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

"فصل تازه کشت کوکنار در ولایات گرمسیر افغانستان آغاز شده است"


آرشیف، کشت کوکنار در ولایت کندهار
آرشیف، کشت کوکنار در ولایت کندهار

در چهارمین فصل سال جاری شمسی، در اکثریت ولایات گرمسیر افغانستان آمادگی ها برای کشت کوکنار آغاز شده و تا چند روز دیگر کشت آن عملاً صورت خواهد شد.

منابع در حکومت افغانستان به رادیو آزادی می‌گویند، حکومت قصد دارد که در سال ۲۰۲۱ میلادی عملیات محو مزارع کوکنار را گسترش دهد.

به گفته منبع، قرار است مرحله نخست این برنامه در ولایات گرمسیر افغانستان، جای که قرار است چهارمین فصل کوکنار در ماه حمل آماده حاصل دهی شود، اجرا گردد.

رادیو آزادی خواست در رابطه به جزئیات این برنامه نظر وزارت داخله را نیز داشته باشد، اما سخنگوی این وزارت با تماس‌های مکرر حاضر به مصاحبه نشد.

این در حال است که حکومت افغانستان توانست در سال ۲۰۲۰ میلادی که روزهای انگشت شماری به پایان آن باقی مانده، کمتر از یک هزار هکتار مزارع کوکنار را تخریب کند و تا حال سروی و هیچ آماری در رابطه به میزان کشت کوکنار و تولید تریاک در این سال نشر نشده است.

هاشم الکوزی عضو کمیسیون مبارزه با مواد مخدر مشرانوجرگه در صحبت با رادیو آزادی، ترتیب پلان محو مزارع کوکنار از سوی وزارت داخله را تایید کرد.

عملیات تخریب مزارع کوکنار در ننگرهار April 9, 2019
عملیات تخریب مزارع کوکنار در ننگرهار April 9, 2019

آقای الکوزی می‌گوید، با توجه به شدت و گسترش دامنه جنگ در نزدیک به ۳۰ ولایت، به ویژه ولایات گرمسیر افغانستان، امکان موفقیت برنامه محو مزارع کوکنار خیلی اندک است: "پلانی را که وزارت داخله ساخته، بر بنیاد آن نخست در ده ولایت افغانستان مزارع کوکنار تخریب خواهد شد، اما در اینجا جنگ مشکل ایجاد کرده است. در ۲۸ ولایت جنگ شدید جریان دارد و من فکر نمی‌کنم که این پلان عملی شود و کوکنار از بین برده شود. از سوی دیگر، دهاقین نیز باید متضرر نشوند و با زور و جبر کوکنار شان تخریب نشود، بلکه با دادن بدیل کوکنار قناعت آنان حاصل شود."

حکومت افغانستان نتوانست در اوایل سال‌جاری شمسی پلان جامع برای محو مزارع کوکنار ترتیب کند و دلیل آن نیز ظاهراً نبود بودجه کافی بوده است، اما وزارت داخله مصروف شدن پولیس مبارزه با مواد مخدر در عملیات بر ضد طالبان را دلیل عدم اجرای این عملیات می‌داند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG