لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

"کودکان کارگر در معرض اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند"


اطفالی که به مواد مخدر معتاد اند همراه با مادران معتاد شان در یکی از مراکز درمان معتادان مواد مخدر در کابل
اطفالی که به مواد مخدر معتاد اند همراه با مادران معتاد شان در یکی از مراکز درمان معتادان مواد مخدر در کابل

کار مانع رشد جسمی و ذهنی کودکان می‌شود و امکان معتاد شدن کودکان کارگر به مواد مخدر بیشتر است.

وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید، تعداد کودکان کارگر در افغانستان زیاد است و با توجه به استفاده روز افزون مواد مخدر در ساحات کار و سطح شهر از سوی بزرگان سالان، کودکان کارگر در معرض جدی اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند.

با سرباز، کودک ۱۴ ساله در یکی از شفاخانه های ترک اعتیاد در کابل صحبت کردیم، جای که مادرش به منظور ترک اعتیاد بستری است و سرباز هر روز در پایان کار به عیادت وی می‌آید.

سرباز می‌گوید، اعتیاد مادر و پدرش به مواد مخدر وی را وادار ساخت تا در این سن کم کار کند و برای خوراک و لباس خواهران و برادرانش پول کمایی کند: "زیاد کار کردیم، در هوتل کار کردیم، دو جای در نانوایی کار کردیم، وقتی در هوتل کار می‌کردم و پول کمتر برایم می‌داد با آن گذران ما نمی‌شد، بعد با کسانی دیگری برای کار می‌رفتم. پول را برای پدر و مادرم نمی‌دادم، چون آنها با این پول پودر می‌خریدند. با آن پول برای خواهرم بوت می‌خریدم و نان می‌خریدیم. وقتی مادر و پدرم مواد مخدر می‌کشیدند ما هم به حال می‌بودیم، وقتی نمی‌کشیدند ما هم بی حال می‌شدیم."

اطفال کارگر در کابل
اطفال کارگر در کابل

بررسی‌های دولت افغانستان نشان می‌دهد که نزدیک به سه صد هزار تن در افغانستان بگونه مستقیم به مواد مخدر معتاد اند و اکثریت این افراد معتاد در شهرها و محلات پر تجمع، جای که کودکان نیز حضور دارند، رفت و آمد می‌کنند.

سازمان ملل متحد دریافته است که کودکان، به ویژه کودکان کارگر در شهرها در معرض جدی اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند، زیرا گروه‌های مختلف به منظور سوء استفاده از این کودکان آنان را به مواد مخدر معتاد می‌سازند.

عبدالکریم هاشمی معین وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید، در کنار آسیب پذیری کودکان در برابر کارهای شاقه، با توجه به استفاده آزاد مواد مخدر در مکان‌های عمومی و شهرها، امکان معتاد شدن آنان به مواد مخدر نیز خیلی زیاد است: " کسی که کمتر از پانزده سال عمر دارد باید کار نکند، چون کار به رشد جسمی و ذهنی آنان سخت زیان می‌رساند. کسانی که بالاتر از پانزده سال سن دارند، به اساس قانون می‌توانند کارهای خفیف را انجام دهند، مثلاً در یک رستورانت نان می‌برند و میزها را پاک می‌کنند و با پول آن مصارف تعلیمی خود و مصارف خانواده را می‌پردازند. اطفالی که در فابریکات و بیرون کار می‌کنند، امکان آن وجود دارد که با معتادان مواجه شوند، احتمال معتاد شدن چنین اطفال بیشتر است."

یافته های اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد نشان دهنده آن است که سه درصد کُل معتادان مواد مخدر در جهان را کودکان تشکیل می‌دهند و به اساس معلومات وزارت صحت عامه، در افغانستان نیز تعداد کودکان معتاد به مواد مخدر با گذشت هر روز افزایش میابد، اما امکانات تداوی آنان اندک است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG