لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۹

ایران کار ساخت تأسیسات هسته‌ای "فردو" را آغاز کرده است


عکس ماهواره‌یی از جریان کار ساخت تاسیسات فردو در ایران
عکس ماهواره‌یی از جریان کار ساخت تاسیسات فردو در ایران

هر چند،‌ هدف ساختمان جدید در فردو هنوز مشخص نیست، اما این، امر در روزهای پایانی اداره رئیس جمهور ترمپ شاید تنش‌های جهانی را بیش از پیش تشدید کند.

ایران در حال حاضر به اعمار تأسیسات زیر زمینی نطنز هم آغاز کرده است.

جفری لوئیس، متخصص مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جیمز مارتین در موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری گفت: "هرگونه تغییر در این سایت با دقت مورد دنبال خواهد شد."

موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری در کالیفرنیا در مورد ایران تحقیق می‌کند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد و نماینده اداره بین‌المللی انرژی اتمی که مفتشین آن بر اساس توافق اتمی ایران با کشور‌های غربی از برنامه هسته‌ای این کشور نظارت می‌کنند، در این باره تا هنوز چیزی نگفته اند.

بر اساس گزارش اسوشیتد پرس، کار بالای تأسیسات فردو از ماه سپتمبر آغاز شده است.

تصاویر ماهواره‌ای میکسر تکنالوژی که به دسترس خبرگزاری اسوشیتدپرس قرار گرفته نشان می‌دهند که ساختمان در زاویه شمالغربی تاسیسات فردو در نزدیکی شهر قم آغاز شده.
قم شهر مذهبی ایران در ۹۰ کیلومتری تهران پایتخت موقعیت دارد.

پیش از این روزنامه نیویارک تایمز نیز گزارش داده بود که تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده از سایت هسته‌ای نطنز نشان می‌دهد که ایران در حال ساخت مرکز جدیدی در دل کوه است.

بر اساس این گزارش، ایران این مرکز را به جای ساختمانی احداث می‌کند که در حمله ماه جولای امسال در تاسیسات هسته‌ای نطنز منفجر شد.

به گفته کارشناسان، انتقال سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم به این مرکز زیرزمینی، آن را از حملات هوایی یا اقدامات خرابکاری احتمالی در امان نگاه می‌دارد.

به گفته مقام‌های ایران انفجاری که در نتیجه «خرابکاری صنعتی» رخ داد، احتمالاً توسط اسرائیل انجام شده است.

چگونگی فعالیت‌های ایران در سایت فردو همواره با حساسیت‌های زیادی همراه بوده است.

XS
SM
MD
LG