لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

اتر: حکومت افغانستان بازی آنلاین پابجی را در این کشور مسدود کرد


آرشیف
آرشیف

حکومت افغانستان بازی آنلاین پابجی را در این کشور مسدود کرد.

بازی آنلاین پابجی ساعت‌ها جوانان و نوجوانان را سرگرم می‌کند.

شماری از جوانان علاقمند این بازی می‌گویند روزانه تا هفت ساعت مشغول این بازی بوده‌اند. بیشتر آنها دانش‌آموزان هستند.

ساحل و علی دانش‌آموزان صنف یازدهم مکتب به رادیو آزادی می‌گویند: "پابجی گیم جنگی و تخیلی است. من هر روز از نیم تا ۷ ساعت مصروف این گیم می‌باشم."

او می‌گوید: "من هر روز با دوستان خود گیم پابجی می‌زنم. این بازی را زیاد دوست دارم و هر روز ۶ تا ۷ ساعت در آن مصروف می‌باشم."

اما اکنون اداره تنظیم خدمات مخابراتی یا اترا می‌گوید به پیشنهاد نهادهای مختلف تصمیم گرفته شده که این بازی در افغانستان مسدود شود.

صحنه ای از بازی انترنتی پاپجی
صحنه ای از بازی انترنتی پاپجی

سعید شینواری، سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفت که شورای ملی، مدیران مکتب‌ها، روانشناسان و خانواده‌ها چنین درخواستی را مطرح کرده‌اند.

آقای شینواری افزود: "فیصله شده تا زمانی که پالیسی جامع به هدف تنظیم بازی‌ها تدوین شود، این بازی بسته بماند. دیگر بازی‌ها نیز در این مدت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا مشخص شود که کدام یک از بازی‌ها منجر به جنگ، ذهنیت خشن و صدمه به اخلاق می‌شود."

اما آقای شینواری زمان دقیق بسته شدن این بازی را مشخص نکرد.

شماری از خانواده‌ها نیز از این تصمیم استقبال کرده‌اند. فریدون رحمانی، که پسر سیزده‌ساله‌اش روزانه ساعت‌ها مشغول این بازی می‌شد، از آموزش بازمانده بود. او از تصمیم بستین این بازی استقبال کرد.

او افزود: "این بازی بسیار زیانبار است. این جوانان و نوجوانان را از درس دور می‌کند. هرچه زود که امکان داردف باید این بازی بسته شود تا جوانان به آموزش رو آورند. "

در همین حال وزارت ارشاد، حج و اوقاف بازی پابجی را از نظر شرعی «ناجایز» خوانده و گفته کسانی که دسترسی به این بازی را تسهیل کند، دچار گناه می‌شوند.

فضل‌محمد حسینی، رئیس نشرات این وزارت به رادیو آزادی گفت که بازی پابچی از این پس در افغانستان بسته خواهد شد.

او افزود: "گیم یک عمل ناروا است. این با اصول اسلام در تقابل است. هم وقت را ضایع می‌کند و هم مصرف بیجا روی آن می‌شود. وزارت حج و اوقاف در این باره فتوا می‌دهد و این فتوا از امروز با رسانه‌ها نیز شریک می‌شود."

پابجی بازی آنلاین است که در آن بازیکنان با هواپیما در جزیره‌ای فرود می‌آیند. آنها سلاح و مهمات به دست می‌آورند و با دیگران می‌جنگند.

خالد حیدری، روانشناس می‌گوید همه بازی‌های آنلاین، به‌ویژه بازی‌هایی مانند پابچی، به دلیل خشونت‌آمیز بودن آنها، ذهن کودکان و جوانان را آشفته می‌کند و باعث هیجان، ضعف جسمی و تغییر احساسات آنها می‌شود.

مهناز نوری

XS
SM
MD
LG