لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

بخش تولید روغنِ شرکت سپین‌زر در کندز دوباره فعال می‌شود


ریاست تصدی سپین‌زر در ولایت کندز
ریاست تصدی سپین‌زر در ولایت کندز

مسئولان محلی کندز می‌گویند که کار بالای دوباره فعال سازی بخش تولید روغن شرکت سپین‌زر جریان دارد.

ذبیح‌الله زاهد رئیس شرکت سپین‌زر کندز در صحبت با رادیو آزادی گفت که براساس تفاهم‌نامه‌ی حکومت‌های افغانستان-اوزبیکستان پنجه پایه ماشین‌های جدید تولید روغن به ارزش ۱۲۰ هزار دالر آمریکایی به این ولایت انتقال شده است.

ذبیح‌الله زاهد
ذبیح‌الله زاهد

آقای زاهد می‌گوید: "هر پایه ماشین در ۲۴ ساعت ظرفیت دو تُن روغن را دارد و بطور مجموعی این پنج پایه ماشین در ۲۴ ساعت ظرفیت تولید ۱۰ تُن روغن را دارد. کار نصب ماشین‌ها جریان دارد و باتکمیل کار بازسازی به‌زودی فابریکه تولید روغن سپین‌زر افتتاح می‌شود."

به گفته آقای زاهد، این ماشین‌ها علاوه از پروسس پُنبه‌دانه ظرفیت پروسس هر نوع دانه‌های تیلی را دارد.

وی گفت: "این ماشین‌ها هر نوع دانه‌های تیلی را از قبیلی کُنجد، زغر، شرشم و دانه گل‌آفتاب‌پرست را پروسس می‌کند. اما در بین این ماشین‌ها یک ماشین خاصی نیز وجود دارد که می‌تواند سیادانه، مغز پسته و بادام و دیگر دانه‌های طبی را پروسس کند."

باشندگان کندز از فعال شدن دوباره شرکت سپین‌زر ابراز خُرسندی می‌کنند.

ماشین‌های تولید روغن در شرکت سپین‌زر، ولایت کندز
ماشین‌های تولید روغن در شرکت سپین‌زر، ولایت کندز

هدایت‌الله زیارمل یک‌تن از ساکنان این ولایت می‌گوید که فعال شدن شرکت‌ سپین‌زر بر زندگی مردم تاثیرات مثبت می‌گذارد.

هدایت‌الله افزود: "من مطمئین هستم که با فعال شدن این فابریکه به صدها تن از مردم بی‌کار زمینه کار مساعد خواهد شد. علاوه از آن این نوع کارها در تأمین امنیت نیز نقش خود را می‌داشته باشد. اداره محلی که در بخش بازسازی و پروژه‌های انکشافی هر قدم را می‌گذارد ما از آن استقبال و حمایت می‌کنیم."

رئیس شرکت سپین‌زر کندز می‌گوید که قبل از جنگ‌های داخلی این شرکت هرسال ۱۰۰ هزار تُن پُنبه را از دهقانان خریداری و درضمن هرسال ۳۰ هزار تُن پنبه، ۷ هزار تُن روغن خالص، ۳۰ میلیون کلچه صابون، آب‌مقطر، اکسیجن و هم‌چنان انواع ظروف چینی تولید می‌کرد.

شرکت سپین‌زر کندز در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی تاسیس شده است، اما در اثر جنگ‌های داخلی تمامی فابریکه‌های تولیدی این شرکت غیرفعال و درضمن امکانات آن چور و چپاول و کارکنانش بی‌کار شده‌اند.

تصدی سیپن‌زر در ولایت کندز، شمال‌شرق افغانستان
تصدی سیپن‌زر در ولایت کندز، شمال‌شرق افغانستان

حکومت افغانستان در دوهه گذشته نتوانست که این شرکت مهم تولیدی کندز را دوباره فعال کند.

اما رئیس شرکت سپین‌زر می‌گوید، سعی و تلاش دارند که علاوه از فابریکه تولید روغن، فابریکه بخش تولید پُنبه را نیز دوباره بازسازی کند، تا برای فروش پُنبه دهقانان بازار و برای اشخاص بی‌کار زمینه کار مساعد شود.

XS
SM
MD
LG