لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

واکنش تند ولسی جرگه افغانستان به "گفته‌های اخیر رو لاغنی"


ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

ولسی جرگه افغانستان به اظهارات اخیر رو لاغنی بانوی اول واکنش تند نشان داد.

برخی از اعضای ولسی جرگه میگویند رولاغنی بانوی اول باید بخاطر اظهارات اخیرش در مورد ولسی جرگه معذرتخواهی کند.

بحث آزاد نشست روز دو شنبه ولسی جرگه بیشتر روی همین موضوع متمرکز بود.

میر رحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه پس از واکنش نمایندگان ولسی جرگه گفت که بانوی اول اجازه ندارد که قوه مقننه کشور را توهین کند.

میر رحمان رحماني
میر رحمان رحماني

آقای رحمانی گفت که هر نماینده ولسی جرگه حق دادن رای تایید یا رد به وزیران پیشنهادی حکومت را دارد و این حق را هیچ کسی از آنها گرفته نمیتواند.

"با تاسف باید بگویم که بانوی نخست کشور به قوه مقننه کشور توهین کرده است. تا هنوز در هیچ سند هویت اداری و حقوقی وی مشخص نشده است. پس به همین خاطر ولسی جرگه اجازه نمی‌دهد که افراد غیرمسئول به اراده نمایندگان مردم توهین کند."

اعضای ولسی جرگه هشدار دادند که در بودجه مالی سال آینده خورشیدی امتیازات مالی دفتر بانوی نخست را تصویب نخواهند کرد.

رولا غنی، همسر محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان پنجشنبه گذشته در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در واکنش به رد نامزدوزرای وزارت معارف و امورزنان ادعا کرد که ولسی جرگه به میدان "خریدوفروش رای" مبدل شده است.

بانو غنی افزود: "بد بختانه که نمایندگان برای دادن رای به نامزدوزیران جمع شدند، اما آنها به پائین‌ترین سویه برخورد کردند. اعضای ولسی جرگه باید با احترام صحبت می‌کردند و موضوع را درک کنند، اما این ولسی جرگه به میدان خرید وفروش رای مبدل شده است."

خانم غنی در این مصاحبه همچنین گفت که اگر ولسی جرگه بخواهد یا نخواهد وزیران رد شده وزارتخانههای معارف و امور زنان به کارهای خود ادامه میدهند.

اما رئیس مجلس در نشست روز دو شنبه ولسی جرگه گفت که نامزدوزرای رد شده دیگر حق ادامه کار را ندارند. او از رئیس جمهوری خواست که به جای آنان افراد دیگری معرفی کند.

قابل یادآوری است که در دورههای گذشته تقنینی نیز بر اعضای ولسی جرگه چنین اتهامهای وارد شده بود، اما مجلس این اتهامها را کرده بود.

ولسی جرگه حدود یک ماه قبل ازمیان نامزد وزرای معرفی شده برای بیست نامزد وزیررای اعتماد داد.

XS
SM
MD
LG