لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

واکنش‌ها به کشته شدن رحمت‌الله نیکزاد؛ در دو ماه ۶ خبرنگار در افغانستان جان باختند


رحمت‌الله نیکزاد
رحمت‌الله نیکزاد

یک نهاد حامی رسانه‌های افغانستان، حکومت را به ناکامی در مصئونیت خبرنگاران متهم کرده است.

نی، اداره حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان، این انتقاد را پس از کشته شدن رحمت‌الله نیکزاد رئیس اتحادیه خبرنگاران ولایت غزنی مطرح کرد.

شماری از مقام‌های حکومتی و نهادهای مختلف، حمله بر جان آقای نیکزاد را نکوهش کرده‌اند.

واکنش‌ها:

نی، اداره حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید، حکومت نتوانسته مصئونیت خبرنگاران را در شهرهای بزرگ و کوچک تضمین کند.

مجیب خلوتگر
مجیب خلوتگر

مجیب خلوتگر رئیس اجرائی نی شب گذشته (اول جدی) چند ساعت پس از آن در گفتگو با رادیو آزادی واکنش نشان داد که رحمت‌الله نیکزاد رئیس اتحادیه خبرنگاران ولایت غزنی، در حمله افراد مسلح ناشناس جان باخت.

خلوتگر گفت: "شهادت آقای رحمت‌الله نیکزاد این مساله را روشن می‌سازد که خبرنگاران نه تنها در شهرها و نه هم در روستاها امنیت ندارند. متاسفانه حکومت افغانستان در این راستا با توجه به نتیجۀ کاری که می‌بینیم، نمی‌کند. درخواست ما از حکومت افغانستان این است که کم از کم قضیۀ آقای رحمت‌الله نیکزاد را به صورت جدی و زود پیگیری کند."

ترور آقای نیکزاد خبرنگاران را در ولایت غزنی خیلی نگران کرده. آن‌ها خواهان مصئونیت از سوی حکومت شده‌اند.

یکی از آن‌ها محمد کامران الکوزی خبرنگار آزاد است. او شام گذشته (اول جدی) به رادیو آزادی گفت که ترور آقای نیکزاد به نگرانی‌های خبرنگاران غزنی افزوده است.

الکوزی می‌گوید: "واقعاً این رویداد خبرنگاران افغانستان به خصوص خبرنگاران ولایت غزنی را شوکه ساخته و از این ناحیه خیلی متاثر شدند. باور کنید خبرنگاران همین لحظه احساسی دارند که چگونه دست به قلم ببرند."

رحمت‌الله نیکزاد با خبرگزاری اسوشتید پرس و شبکه تلویزیونی الجزیره در ولایت غزنی کار می‌کرد.

سازمان عفو بین‌الملل کشته شدن آقای نیکزاد را جنایت دانسته است.

رئیس جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین حمله بر جان رحمت‌الله نیکزاد را نکوهش کرده‌اند.

آن‌سو مجیب خلوتگر رئیس اجرائی اداره حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید، محکوم کردن این رویداد بسنده نیست و باید در مورد عاملین کشته شدن آقای نیکزاد تحقیق جدی شود.

پیگیری رویداد:

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان شام گذشته به رادیو آزادی گفت، تلاش‌های جدی برای یافتن قاتلان رحمت‌الله نیکزاد را آغاز کرده‌اند.

طارق آرین
طارق آرین

آرین می‌گوید: "این یک جنایت علیه خبرنگاران و آزادی بیان است. یک عمل نابخشودنی است. نیروهای امنیتی، پولیس و کشفی ما این رویداد را همه‌جانبه بررسی می‌کنند."

ذبیح‌الله مجاهد از سخنگویان طالبان در یک اعلامیه، از کشته شدن رحمت‌الله نیکزاد ابراز تاسف کرده و آن را یک ضایعه برای افغانستان دانسته است.

دو ماه مرگبار:

در دو ماه گذشته شش تن از اعضای خانواده رسانه‌های افغانستان در چندین رویداد جان باخته اند.

یما سیاووش
یما سیاووش

یما سیاوش مجری پیشین یکی از برنامه‌های تلویزیون طلوع، محمد الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی، محمد رفیق صدیقی رئیس اجرائی پیشین تلویزیون خورشید، فردین امینی گوینده تلویزیون آریانا، ملاله میوند گوینده تلویزیون انعکاس و اکنون هم رحمت‌الله نیکزاد رئیس اتحادیه خبرنگاران غزنی.

وزارت داخله افغانستان، از میان این شش تن، جان باختن محمد رفیق صدیقی و فردین امینی را رویدادهای جنایی دانسته است.

XS
SM
MD
LG