لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

ظریف: اگر دولت افغانستان بخواهد لشکر فاطمیون نیروهای این کشور را در مبارزه با داعش کمک می‌کند


جواد ظریف
جواد ظریف

وزیر خارجۀ ایران می‌گوید، اگر دولت افغانستان بخواهد لشکر فاطمیون نیرو‌های این کشور را در مبارزه با گروه دولت اسلامی کمک می‌کند.

محمد جواد ظریف در گفتگو با شبکه طلوع نیوز همچنان گفت که شهروندان افغانستان در ایران به صورت داوطلبانه به جنگ سوریه رفته اند.

اما برخی پناهجویان افغان در ایران پیش از این گفته بودند که از سوی ایران در بدل دریافت برخی امتیازها، به جنگ سوریه فرستاده می‌شوند.

آمادگی برای کمک:

وزیر خارجه ایران می‌گوید، کشورش حاضر به همکاری با افغانستان هم مانند سوریه و عراق است.

محمد جواد ظریف در گفتگوی ویژه با شبکه طلوع نیوز که شب گذشته ( اول جدی) نشر شد در پاسخ به پرسشی که در مورد حضور لشکر فاطمیون در افغانستان برای مبارزه با گروه دولت اسلامی معروف به داعش پرسیده شد، گفت که اگر دولت افغانستان بخواهد، ایران آماده کمک در این راستا است.

وی افزود: "از این دولت افغانستان کاملاً آگاهی دارد که ما کاملاً آمادگی داریم که هر کمکی با دولت افغانستان برای استفاده از نیروهای افغانستانی در اردوی ملی افغانستان، مبارزه با تروریزم، تحت فرماندهی دولت افغانستان داشته باشیم."

اعزام به جنگ سوریه:

گزارش‌های در گذشته نشر شده‌اند که لشکر فاطمیون، در جنگ سوریه هزاران پناهجوی افغان را از ایران فرستاده است.

خبرگزاری اسوشیتید پرس در ماه مارچ امسال گزارش داد که در جنگ به نفع رژیم بشار اسد در سوریه، تا ۱۵ هزار پناهجوی افغان فرستاده شده‌اند.

شماری از افغان‌ها گفته بودند که در بدل دریافت برخی امتیازها، از جمله اقامت دایمی در ایران و معاش چند صد دالری به جنگ سوریه فرستاده می‌شدند.

بیشترین زمانی که این افغان‌ها در سوریه می‌جنگیدند، به سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی بر می‌گردد.

اعزام یا اشتراک داوطلبانه؟

محمد جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران می‌گوید، کشورش در اعزام افغان‌ها به جنگ سوریه دخیل نبوده بلکه آن‌ها به صورت داوطلبانه و به خاطر عقاید مذهبی‌شان به این جنگ رفته اند.

از او پرسیده شد که تا ۲۵ هزار افغان در جنگ سوریه اشتراک کرده‌اند، اما ظریف آنرا رد کرد.

ظریف گفت: "من پنج هزار تن شنیده‌ام که حالا ممکن است شمار شان به دو هزار تن در سوریه برسد."

به گزارش برخی رسانه‌ها، برای جوانان و نوجوانان افغان از سوی ایران گفته شده بود که در جنگ سوریه از زیارت‌ها و مکان‌های مقدس شعییان در آن کشور محافظت کنند.

لشکر فاطمیون و زینبیون شاخه‌های از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌روند که هزاران شهروند افغانستان و پاکستان را برای جنگ سوریه استخدام کرده‌اند.

ایالات متحدۀ امریکا در ماه مارچ امسال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد.

دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش سه سال پیش گفته بود که سپاه، از میان نوجوانان افغان در ایران سرباز گیری می‌کند و آن‌ها را به جنگ سوریه می‌فرستد.

XS
SM
MD
LG