لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

"ملا برادر حضور رهبران و درمان زخمی‌های طالبان در پاکستان را تأیید کرد"


ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان
ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان

برای اولین بار ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان، حضور رهبران این گروه را در پاکستان و همچنین درمان زخمیان این گروه را در آن کشور تایید می‌کند.

آقای برادر که رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز است، در ویدیویی که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، گفته است که از ناگزیری به پاکستان رفت‌وآمد دارند.

هنوز زمان و محل ضبط این ویدیو مشخص نشده، اما شماری از رسانه‌ها و برخی افراد گفته‌اند که این ویدیو در یکی از شفاخانه‌های شهر کراچی پاکستان که زخمیان طالبان در آن درمان می‌شوند، ضبط شده است.

در این ویدیو ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، برای طالبانی سخنرانی می‌کند که در جنگ افغانستان زخمی شده‌اند.

اوی می‌گوید: " آن‌ها با ما هر کار را کرده‌اند. اینجا با ما هر چیز شده است، اما باز هم ما مجبور هستیم که بیاییم. اینجا افراد محدود ما نیستند، بلکه تمام رهبران ما و شما در اینجا هستند."

در این ویدیو به نظر می‌رسد که ملا برادر از طالبانی که تحت درمان قرار دارند، می‌خواهد که درد و دشواری را تحمل کنند.

در این ویدیو همچنین دیده می‌شود که رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، این گروه را در برابر امریکا قوی‌تر می‌داند و همچنین در آرزوی استقرار "نظام جدید اسلامی" در افغانستان است.

ملا عبدالغنی برادر با اشاره به محلی که او در آن ایستاده است و سخنرانی می‌کند، می‌گوید که از هر گونه پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح، رهبران خود را در اینجا، آگاه می‌کند.

در همین حال محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، می‌گوید که در مورد صحت و سقم و محل ضبط این ویدیو آگاهی ندارد.

محمد نعیم در پیامی که به رادیو آزادی فرستاده، نوشته است که: "در شبکه‌های اجتماعی چنین ویدیوها پائین و بالا می‌شوند، اما معلومات ندارم که این ویدیو حقیقت دارد یا نه و در کجا و چه زمانی ضبط شده است؟"

در عین حال گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که این کشور همواره از گروه های که در پاکستان حضور دارند و وضعیت امنیتی در افغانستان و منطقه را تهدید می‌کنند اظهار نگرانی کرده است.

آقای گران گفت: "همانگونه که در ویدیو کلیپ معلوم می‌شود تعداد زیاد طالبان در پاکستان حضور دارند. به همین دلیل پاکستان بالای طالبان و رهبران شان بسیار اثر گذار است. ما خواستار بسته کردن مراکز و مخفیگاه های عناصری هستیم که در پاکستان حضور دارند و امنیت ملی افغانستان را تهدید می‌کنند."

مقام‌های پاکستان در مورد حضور رهبران طالبان در آن کشور اظهارات ضد و نقیض داشته اند. گاهی حضور آنها را پذیرفته اما در برخی موارد این موضوع را رد کرده اند.اما در این مورد تازه چیزی نگفته اند.

این ویدیو پس از آن در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود که گفت‌وگوهای صلح در قطر، به توافق تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان ۲۱ روز متوقف شد و یک هیئت طالبان به رهبری ملا برادر برای گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی به آن کشور رفت.

حکومت افغانستان پیش از این گفته که از سفر هیئت طالبان به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان آگاه است و حکومت پاکستان با حکومت افغانستان هماهنگی کرده است.

XS
SM
MD
LG