لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

"ملل متحد اقدامات مشخص برای امنیت خبرنگاران در افغانستان اتخاذ کند"


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • سازمان خبرنگاران بدون سرحد

سازمان خبرنگاران بدون سرحد، قتل هدفمند یک خبرنگار افغان در ولایت غزنی به نام رحمت‌الله نیکزاد را محکوم کرده و از ملل متحد خواسته تا اقدامات مشخصی را برای امنیت خبرنگاران در افغانستان اتخاذ کند.

این نهاد به روز سه‌شنبه در ویبسایتش نوشت که نیکزاد سومین خبرنگار افغان است که ظرف شش هفتۀ گذشته کشته شده اند.

در ادامه آمده نیکزاد که از سال ۲۰۰۳ به اینطرف با رسانه‌های بین‌المللی به شمول اسوشیتدپرس و الجزیره همکاری داشت، به روز دوشنبه در نزدیکی منزلش در ولایت غزنی در تیراندازی کشته شد.

براساس گزارش‌ها افراد مسلح ناشناس با تفنگچۀ بی‌صدا سه مرمی به سر نیکزاد زدند.

نیکزاد ۵۰ ساله پدر شش فرزند بود.

رضا معینی مدیر بخش ایران و افغانستان سازمان خبرنگاران بدون سرحد گفته این قتل ناهنجار باید بدون مجازات باقی نماند و افزوده که تحقیقات جدی و شفاف باید روی این حادثه صورت گیرد عاملان مجازات شوند.

در دهم دسمبر ملاله میوند خبرنگار تلویزیون انعکاس در جلال آباد کشته شد که مسئولیتش را شاخه ولایت خراسان داعش به دوش گرفت.

قبل از وی به تاریخ دوازدهم نومبر الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند در حمله موتربمب کشته شد که تا امروز مسئولیت آنرا کسی به دوش نگرفته.

ذبیح‌الله مجاهد یک سخنگوی طالبان اندکی بعد از کشته شدن نیکزاد این قتل را محکوم کرده گفت، این گروه با نیکزاد روابط حسنه داشت.

ولی طالبان نه تنها اینکه مرگ داعی را محکوم نکرده اند، دست داشتن در آن را نه رد و نه هم تایید کرده و گفته اند در مورد تحقیق می‌کنند و نتیجه آن تاکنون معلوم نیست.

ادارۀ امنیت ملی افغانستان حدود دو هفته پیش اعلام کرد که یک عضو گروه طالبان را در ارتباط به دست داشتن در قتل داعی گرفتار کرده اند که به جرمش اعتراف کرده است.

  • کمیتۀ حفاظت از ژورنالیستان

کمیتۀ حفاظت از ژورنالیستان هم سال جاری میلادی را مرگبارترین سال برای خبرنگاران افغان خوانده است.

در گزارش این سازمان که دیروز منتشر شد آمده که افغانستان و مکسیکو کشورهای اند که در آن خبرنگاران بیش از هر کشور دگر کشته می‌شوند.

چهار خبرنگار به شمول الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی مشمول لستی این نهاد اند که قتل‌شان عمدی خوانده شده.

نام رحمت‌الله نیکزاد که به روز دوشنبه در غزنی کشته شد در این لست نیست.

XS
SM
MD
LG