لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

شمار موارد ابتلا به‌ویروس کرونا در افغانستان رو به‌افزایش است


یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان-جاپان در کابل
یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان-جاپان در کابل

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور همچنان رو به افزایش است.

وزارت صحت عامه افغانستان فصل سرما را، فصل همه‌گیری ویروس کرونا خوانده است.

معصومه جعفری، معاون سخنگوی وزارت صحت چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که شمار مبتلایان موج دوم ویروس کرونا به صورت روزافزون در حال افزایش است.

بانو جعفری گفت: "اگرچه آمادگی و آگاهی عمومی بیشتر از موج اول در مورد ویروس وجود دارد، اما اکنون که زمستان است و مردم اغلب در مکان‌های عمومی جمع می‌شوند، بیماری‌های فصلی، انفلوانزا و آلودگی هوا نیز در بدتر شدن وضعیت نقش اساسی دارند."

شفاخانه افغان- جاپان
شفاخانه افغان- جاپان

خانم جعفری افزود که شمار افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در موج دوم این ویروس هر روز در حال افزایش است.

این در حالی است که میزان آلودگی هوا در فصل زمستان بیشتر از هر زمان دیگری است. استفاده از مواد سوخت آلاینده در خانه‌ها، حمام‌ها و ساختمان‌های رهایشی و دود موترها در فصل سرما سبب افزایش بیماری‌های تنفسی، ذکام و دیگر بیماری‌ها شده است.

از سوی دیگر برخی پزشکان تأکید کرده‌اند که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و دیگر بیماری‌های فصلی، مردم باید توصیه‌های صحی را به‌گونه جدی رعایت کنند.

حکیم‌الله صالح، رئیس پیشین شفاخانه افغان جاپان، مرکز اصلی درمان بیماران کووید-۱۹ در کابل، به رادیو آزادی گفت: "مردم باید رفت‌وآمد خود را در همه جا محدود کنند. از شرکت در اجتماعات خودداری کنند. فاصله اجتماعی خود را حفظ کنند. از ماسک استفاده کنند و دستان خود را به طور مرتب بشویند."

داکتر صالح افزود کسانی که به بیماری‌های فصلی دچار می‎شوند، باید در خانه بمانند.

براساس آمار وزارت صحت عامه، در ۲۴ ساعت گذشته، از ۲۰۵۷ نمونه مشکوک ویروس کرونا، ۲۷۱ مورد مثبت ثبت شده، ۲۱ تن جان باخته‌اند و ۱۳۶ تن دیگر بهبود یافته‌اند. شمار مجموع موارد ابتلا به این بیماری در افغانستان به ۵۱۳۶۰ مورد رسیده است. ممکن است آمار واقعی بیشتر از این باشد.

XS
SM
MD
LG