لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

ناتو و سازمان ملل از قتل‌های هدفمند اخیر در کابل ابراز نگرانی کردند


آرشیف، انفجار در شهر کابل
آرشیف، انفجار در شهر کابل

ناتو و سازمان ملل متحد از قتل‌های هدفمند اخیر در کابل ابراز نگرانی می‌کنند.

ستیفانو پونتیکوروو، نمایندۀ ملکی ناتو در افغانستان در تویت شب گذشتۀ خود (چهارشنبه، ۳ جدی) حمله‌های اخیر بر غیرنظامیان را محکوم کرده، گفت که طالبان باید نقش خود برای دادن فرصت به تلاش‌های صلح را به گونه کامل ادا کنند.

یوناما، دفتر ملل متحد در کابل هم در یک اعلامیۀ خود گفت که سازمان ملل متحد خواسته خود دربارۀ کاهش دوام‌دار خشونت را یک‌بار دیگر تکرار می‌کند و بخاطر از سرگیری گفتگوهای صلح که قرار است بتاریخ پنجم جنوری دوباره آغاز شود، باید به زندگی مردم توجه صورت گیرد.

آژانس خبررسانی رویترز گزارش می‌دهد که بیش از صد نفر در دو ماه گذشته در کابل کشته شده‌اند.

مسئولیت امنیت کابل از تقریبا دو ماه به این‌سو به امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور سپرده شده است.

رضوان مراد رئیس دفتر مطبوعاتی و ارتباط عامۀ معاون اول رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی پذیرفت که حمله‌هاب دهشت افگنی در کابل صورت می‌گیرد، گراف جرایم پائین نیامده و انفجارهای ماین ادامه دارد.

آقای مراد گفت: "اگر این اجرآت تیم شش ونیم واجرآت نیروهای دلیر و شجاع امنیتی افغان نمی‌بود حال به جای سه انفجار ده انفجار روزانه در کابل می‌شد و به جای دو حملۀ تروریستی شاید ۱۲ حملۀ تروریستی می‌بود."

رضوان مراد
رضوان مراد

آقای مراد به مردم کابل اطمینان داد که در آینده نزدیک تغییرات بسیاری جهت بهبود امنیت به میان خواهد آمد.

وی می‌گوید: "ما اطمینان می‌دهیم به مردم خود که این یک موج موقتی است. دشمن کوشش می‌کند که از هر راه اذهان را مغشوش سازد، مردم را نسبت به دولت و نیروهای امنیتی بی اعتماد سازد، اما همکاری مردم کابل با ماست، با نیروهای امنیتی است."

اگرچه آقای مراد نگفت که دشمن کیست ولی اشارۀ وی به طالبان بود. اما طالبان گفته اند که در قتل‌های هدفمند دست ندارند.

نمایندۀ ملکی ناتو در تویت خود گفت که این پیمان در برابر دهشت‌افگنی در کنار افغان‌ها قرار دارد و از همۀ تلاش‌ها برای پایان بخشیدن به این خشونت بی‌معنی حمایت می‌کند.

یوسف رشید
یوسف رشید

در تازه‌ترین مورد قتل‌های هدفمند روز چهارشنبه (۳ جدی) یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان و رانندۀ وی از سوی افراد مسلح ناشناس در کابل کشته شدند.

و در انفجار یک روز قبل از آن ۵ کارمند صحی به شمول داکتران موظف زندان پلچرخی کابل جان باختند.

XS
SM
MD
LG