لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

آمادگی اندونیزیا برای میانجی‌گری میان حکومت افغانستان و طالبان


دیدار یوسف کالا معاون رئیس جمهور پیشین اندونیزیا با رئیس و اعضای شورای عالی مصالحه ملی در کابل
دیدار یوسف کالا معاون رئیس جمهور پیشین اندونیزیا با رئیس و اعضای شورای عالی مصالحه ملی در کابل

یوسف کالا معاون رئیس جمهور پیشین اندونیزیا و رئیس سازمان علمای محمدیه می‌گوید اگر حکومت افغانستان و طالبان توافق کنند، آنان آماده میانجیگری میان این دو اند.

یوسف کالا گفته که عالمان دینی این کشور آماده حمایت کامل از گفتگوهای صلح در افغانستان اند.

آقای کالا که اکنون در کابل به سر می‌برد گفته که آنان همچنین آماده میزبانی گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان نیز هستند و به نقل از عالمان دینی خود از هر دو طرف خواستار برگزاری این گفتگوها در اندونیزیا شده‌اند.

یوسف کالا معاون گفته که عالمان دینی این کشور آماده حمایت کامل از گفتگوهای صلح در افغانستان اند.
یوسف کالا معاون گفته که عالمان دینی این کشور آماده حمایت کامل از گفتگوهای صلح در افغانستان اند.

یوسف کالا دیشب چهارشنبه (۳ جدی) با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و شماری دگری از مسوولان نیز دیدار کرده‌است.

عزیزالله دین محمد معاون این شورا روز پنج‌شنبه (۴ جدی) به رادیو آزادی گفت که یوسف کالا به آنان گفته، اگر طالبان و حکومت افغانستان توافق کنند، عالمان دینی این کشور آماده میانجی‌گری میان آنان است.

وی می‌گوید: "اندونیزیا آمادگی میزبانی از گفتگوهای صلح را دارد و در همین حال گفته اند آماده اند تا در این کار سهولت ایجاد کنند. آنان از میانجی‌گری میان دو طرف نیز صحبت کردند اما گفتند که این به توافق دو طرف بستگی دارد."

عزیزالله دین محمد، معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عزیزالله دین محمد، معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

به گفته شورای عالی مصالحه ملی اندونیزیا با جنگ روان در افغانستان مخالف است و تلاش می‌کنند تا در این کشور صلح آید.

رئیس سازمان علمای محمدیه در حالی پیشنهاد میانجی‌گری میان حکومت افغانستان و طالبان را داده که دو طرف آمادگی آغاز دوباره این گفتگوها در شهر دوحه قطر را دارند.

پیش از این نیز حکومت افغانستان از طالبان خواسته تا دور بعدی این گفتگوها در افغانستان برگزار شود اما طالبان این کار را تخریب گفتگوهای صلح دانسته اند.

اگرچه یوسف کالا معاون پیشین رئیس جمهوری اندونیزیا و رئیس سازمان عالمان دینی محمدیه ابراز امیداوری کرده تا به این پیشنهاد آنان پاسخ مثبت داده شود اما شورای عالی مصالحه ملی تا هنوز در این مورد چیزی نگفته.

اما پیش از این حکومت افغانستان گفته که از هرگونه تلاش که زمینه را برای به میان آمدن صلح فراهم کند، استقبال می‌کند و در این راستا اندونیزیا را حامی خوب دانست.

آرشیف، گفتگوهای میان افغانان در قطر
آرشیف، گفتگوهای میان افغانان در قطر

طالبان هرچند در مورد پیشنهاد تازه اندونیزیا چیزی نگفته اما چندی پیش محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفته بود که مکان گفتگوهای صلح به توافق دو طرف تعیین شده است.

طالبان نیز گفته اند که در گفتگوهای صلح هیچ میانجی گری میان دو طرف وجود ندارد و تنها از قطر منحیث تسهیل کننده یاد کرده‌اند که آن هم در مذاکرات رو در رو شرکت نخواهد کرد.

امریکا، قطر، جرمنی، ناروی به شمول اندونیزیا آن پنج کشوریست که از روند صلح نظارت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG