لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

وزارت صحت عامه: "شهروندان افغانستان از رفتن به خارج از کشور خودداری کنند"


کارمندان صحی در بندر تورخم
کارمندان صحی در بندر تورخم

وزارت صحت عامه در اعلامیه‌ ای از شهروندان کشور خواسته تا برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا، از رفتن به کشورهای خارجی خودداری کنند.

چهار روز پیش مقام‌های پاکستانی اعلام کردند که برای آن‌ شهروندان افغان که سند آزمایش منفی ویروس کرونا را ندارند، اجازه رد شدن از مرز تورخم را نمی‌دهند.

این اقدام پاکستان برای صدها شهروند کشور که روزانه از مرز تورخم به این کشور سفر می‌کنند جنجال آفریده!

در شرایطی که آزمایش ویروس کرونا در لابراتوارهای دولتی برای کسانی که سفر می‌کنند پُرچالش است و در مرکزهای خصوصی نیز پرهزینه.

یک شفاخانه درمان بیماران کووید- ۱۹ در ولایت هرات
یک شفاخانه درمان بیماران کووید- ۱۹ در ولایت هرات

‎جلال از باشنده‌گان کابل که در مرز تورخم بخاطر نداشتن آزمایش منفی کرونا از سفر بازمانده است، به رادیو آزادی می‌گوید: "این‌ها می‌گویند باید تست کرونا داشته باشی. مردم بسیار بیچاره و مسکین است خودم بخاطر مریضی خود می‌روم بخاطر تجارت نمی‌روم. چند افغانی بخاطر مریضی خود جمع کردم، اگر دونیم یا سه هزار بخاطر تست کرونا بدهم، تداوی خود را چطور کنم؟"

اکنون وزارت صحت عامه از تمامی شهروندان کشور خواسته تا برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا، از سفر به‌کشورهای خارجی به‌ویژه ایران و پاکستان خودداری کنند.

وزارت صحت می‌گوید در یک شبانه روز نزدیک به ۲۴ هزار شهروند از مرزهای افغانستان به قصد رسیدن به کشورهای همسایه می‌گذرند، اما این وزارت ظرفیت آزمایش تنها پنج هزار تن دارد.

معصومه جعفری معاون سخنگوی وزارت صحت عامه: "صحبت‌ها با کشور پاکستان آغاز شده تا این مشکل را حل بسازیم. تمام تلاش ما این است که بتوانیم بحران را در کشور کنترول کنیم. تقاضای همکاری از مردم داریم تا اگر نیاز به سفر ندارد، سفر نکنند تا بتوانیم گردش این ویروس را در کشور کنترول کنیم."

وزارت صحت عامه گفته که در همکاری با وزارت خارجه این موضوع را با مقام‌های پاکستانی در میان گذاشته‌اند تا راه‌حلی برای از میان برداشتن این مشکل را دریابند.

اگرچه پیش از این آزمایش کرونا تنها برای پروازهای خروجی از افغانستان به دیگر کشورها اجباری بود، اما اکنون مقام‌های پاکستانی برای سفرهای زمینی افعانان نیز محدودیت وضع کرده‌اند.

پاکستان یکی از مقصدهای اصلی درمانی، کار و زندگی برای شهروندان کشور است که به اساس آمار وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان، حدود دونیم میلیون افغان در این کشور زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG