لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

ادامۀ قتل‌های هدفمند در افغانستان؛ فرشته کوهستانی دیشب کشته شد


فرشته کوهستانی
فرشته کوهستانی

در ادامۀ قتل‌های هدفمند در افغانستان، یک فعال حقوق زن در ولایت کاپیسا شام دیروز پنج‌شنبه (۴ جدی) کشته شد.

شایق شورش، سخنگوی قوماندانی امنیۀ این ولایت به رادیو آزادی در بارۀ رویداد جزئیات داد: "فرشته کوهستانی فعال حقوق زن و جامعۀ مدنی در مربوطات ولسوالی حصۀ اول کوهستان توسط تروریستان به شهادت رسید. قضیه تحت بررسی نیروهای امنیتی قرار دارد."

آقای شورش افزود که در این حملۀ مسلحانه، برادر فرشته کوهستانی نیز کشته شده و برادرزاده او زخم برداشته است.

مسؤلیت رویداد را هیچ گروهی هنوز نپذیرفته.

در این حال ساره سیرت فعال جامعۀ مدنی در ولایت کاپیسا در صحبت با رادیو آزادی دربارۀ قتل‌های هدفمند در افغانستان شدیداً ابراز نگرانی کرد.

بانو سیرت گفت: "متأسفانه ما قربانی تصامیم و قربانی گروه‌های قرار می‌گیریم که هدفمندانه هر روز می‌خواهند کسانی را که صدا دارند و کسانی را که می‌خواهند درد این جامعه را انعکاس دهند از سر راه خود بردارند. آن‌ها می‌دانند که اگر این افراد زنده باشند بدون شک که به هدف شوم خود نمی‌رسند و نمی‌توانند که اکثریت مردم افغانستان و اکثریت نفوس این جامعه را به فراموشی بگیرند و نادیده بگیرند."

یوسف رشید
یوسف رشید

یک روز پیش از حمله به فرشته کوهستانی در کاپیسا، مردان مسلح ناشناس در کابل یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان را کشتند.

رحمت‌الله نیکزاد، خبرنگار آزاد و مسؤل اتحادیۀ خبرنگاران ولایت غزنی در حملۀ مسلحانه عصر روز دوشنبه در شهر غزنی کشته شد.

پیشتر از آن ملاله میوند مجری تلویزیون انعکاس در ولایت ننگرهار، الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در ولایت هلمند و یما سیاووش مجری پیشین طلوع نیوز در کابل در رویدادهای جداگانه کشته شدند.

در این حال محمد مسعود اندرابی وزیر داخلۀ افغانستان در گفتگو با خبرنگاران به روز پنج‌شنبه در کابل از تلاش‌ها برای جلوگیری از قتل‌های هدفمند در کشور سخن زد.

مسعود اندرابی، وزیر داخله افغانستان
مسعود اندرابی، وزیر داخله افغانستان

اندرابی گفت: "ان‌شاالله ما در سکتور امنیتی به خصوص در شهر کابل تدابیر خود را تقویت بخشیدیم. یک برنامۀ مشترک را با امنیت ملی به یک شکل جامع تدوین کردیم. ما با اقدامات اوپراتیفی مشترک می‌توانیم که جلو از این سرسام‌آوری‌ها را و جلو این ظلم که علیه هر قشر جامعۀ ما گرفتند، بگیریم و به همه اطمینان بدهیم که ان‌شاالله نمی‌توانند با این کشتارها عزم ما را برای دوام دستآوردهای ۱۸ ساله ما تحت سؤال ببرند."

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان در رشته تویت‌های دیشب گفت که قتل‌های هدفمند تهدیدی به پروسه صلح اند و باید متوقف شوند.

او رویدادهای اخیر از جمله حمله‌ها به یوسف رشید و فرشته کوهستانی را محکوم کرده است.

پیش از این یوناما یعنی دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان در بارۀ آنچه افزایش قتل‌های هدفمند چهره‌های سرشناس به شمول ژورنالیستان و فعالان حقوق بشر و جامعۀ مدنی در افغانستان خوانده شده، ابراز نگرانی کرده بود.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان
سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان

محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به قتل‌های هدفمند در کشور در نشستی به روز پنج‌شنبه در کابل گفت:" دشمنان افغانستان قلب دموکراسی، آزادی بیان، حاکمیت قانون، انتخابات و حقوق بشر را هدف گرفته اند."

در این میان مردم عام در افغانستان، حکومت را به کوتاهی در تامین امنیت شهروندان کشور متهم می‌کنند.

XS
SM
MD
LG